Wednesday, December 12, 2007

Abang Daud

Dulu mase kekecik aku pernah duduk kat riba dia sambil makan tempeyek dan menonton telivisyen. Dia pernah bagi aku duit belanja sekolah.
Dulu kalo aku selalu borak ngan dia di bawah rumah atok sambil melihat dia mengasah sabit.Abang Daud pelajaran tak tinggi, ade asas agama. tulisan jawinya sungguh cantik. Sekarang dia tinggal dengan bapaknya yang aku panggil Pak Ndak.Pak Ndak bisu dan pekak.Abang Daud cucu kesayangan atok tine, tapi menjadik kebencian pada atok jantan sebab Abang Daud isap dadah.Aku tak tau dah berapa kali Abang Daud keluor masuk pusat serenti.
Pernah dulu polis datang ke rumah atok.. arwah atok tine ade mase tu
'ntah ape polis tu cakap ngan dia aku pon tak tau, dia naik atas, kemas baju dia masuk dalam beg terus dia ikut polis tu' kata arwah atok tine. Ape yang aku tau Abang Daud pergi berkursus di dalam pusat serenti.
Pernah dulu aku tanya soalan yang bodoh pada Abang Daud
'kenapa abang daud kene tangkap'
dia ketawa dan dia cakap 'sebab abang daud hisap dadah. Ko dah besor jangan hisap dadah'
Kalo dia datang umah abah, abah tak pernah menyisihkan dia, tapi cume berhati-hati.
ye lah penagih dadah, takut dia mencuri pulak. Abang Daud pernah mencuri.Dia curi duit atok jantan. Ade sekali tu dia curi buku atok jantan dan cube ilmu menghilangkan diri, tapi sayang tak jadik ilmunya sebab dia gune untuk mencuri. bukan untuk keselamatan diri.
Aku masih lagi hormat pada abang Daud, ye lah sepupu aku, lagi tua dari aku lak tu
dan bapak aku ngajor supaya hormatkan orang tua. Kengkadang aku pergi ke rumah nyer, walau pon lantai rumah nyer kotor, rumahnya tak cantik aku masih lagi boleh duduk bersila di atas lantai.Banyak jugak bende yang akan dibualkan, selalunya tentang kesihatan pak ndak. Tentang makan minum dorang.Tentang perasaannya pada saudara mara yang menyisihkan dia.Tentang kekesalan di atas penjualan tanah arwah atok. Tentang duit, tentang kerjanya sebagai nelayan. Tentang arwah atok tine, tentang kisah dulu-dulu..Kengkadang aku dapat jugak ilmu yang berguna dari Abang Daud.Dia jugak ngaku dia masih lagi hisap dadah, kengkadang dia tuko-tuko.. dia tak injet ajek.. dia telan pil dan gune cara sedut.
Dia masih lagi sanggup jaga pak ndak, walaupon abah aku dah menyatakan kesanggupan untuk membela pak ndak. 'selagi abang daud hidup, abang daud akan jage pak ndak' katanye pada aku.
Walaupon abang Daud hisap dadah aku tau hati dia takde ler sebusuk atau se'Qaudu' atau setamak beberapa orang yang aku kenal.
Keluarga aku masih lagi berharap yang abang daud akan berubah satu hari nanti.. insya'allah

3 comments:

Sastri said...

hmmm... walaupun dia ada tabiat yang kurang sihat, dia tak pernah abaikan lagi tanggungjawab dia sebagai anak ek...

Sastri said...

eh, lupa lak nak bagi salam... masuk2 terus komen... isk isk...

assalammualaikum muor... fox nih... :D

blackpurple @ jowopinter said...

Wah! Sekali aku masuk blog kau ni mata aku terus terpaku kepada keklasikan gambar2 di header blog engko ni. Cayalah Muor!

Keterpakuan aku sehingga aku tak khusyuk membaca entri kau, langsung hilang idea nak mengomen He he he.

Apapun, sebagai manusia, aku juga terharu dengan abang Daud itu, sekurang2nya dia masih punya perasaan dan tanggungjawap.