Monday, October 8, 2007

gobok vs almari

Aku pernah belajo kat kelantan, aku pernah belajo kat perak
Belajor nak carik ilmu, tak kire ler ilmu igame ke ilmu dunia
Nanti jangan ler aku nih tak berilmu atau bile cakap takde ilmu.

Mase belajo bile budak lain tanya aku orang mane, aku cakap orang muor..
Dan dorang akan automatic mengajuk slang aku
Sori beb memang tokleh nak tuko..

Teringat satu kisah… kawan aku nak mintak rokok..
Aku cakap amek kat gobok (locker/almari)
Dia gelak… aku tanya pesal..
Dia cakap.. ‘ko nih bebalik sebut gobok.. sebut ler almari.. kelakar jerk dengar..’
Pastu dia sambung lagi.. ‘maklum lah orang johor, gobok, gebar.. heheheheh’
Aku pon gelak dan tanya dia balik… beh tu ko panggil ape gobok nih?
‘Almari ler…’ kata nyer
Pastu aku tanya dia.. ’ko tau tak almari tu dari bahasa portugis? Bukan bahasa melayu.
Gobok adelah perkataan dari bahasa johor riau. Macam jugak epok-epok yang mana ko panggil karipap yg diambil dari perkataan curry puff yang terang terang dari bahasa omputeh...’
Kawan aku terdiam..
Aku sambung balik.. ’ ko kalo tak tau ko tanya pakar sejarah bahase melayu..
Aku hanya memberitahu ape yg aku belajo.’

Heheheh tu ler kan dah kene balik... sib baik tau sket ilmu pasal bahase nih..
Boleh jugak mengembangkan ilmu kite pada org lain..

Jadik kalo anda ade ilmu yang baik jangan ler lokek sangat .
Ilmu nih kalo kite kongsi dengan orang lain ia akan bertambah.
Dan ilmu tu akan menjaga kite.

No comments: