Thursday, February 21, 2008

Terlewat

perempuan:'bang dah lewat lah'.
laki :'lewat? dah bape hari?'.
perempuan:'7 hari dah'
laki : 'alaa baru 7 hari'
laki tu senyum jek kat pompuan tu. Lewat ini tidak harus dimarah, tidak harus dikesal, bukan nye nak kene kejo bas atau teksi. bukannye kene marah ngan boss. hehehehhe
Lelaki itu releks aje bile tau pompuan tu dah lewat sket... .'Tak confirm lagi ' pikir laki tu. Kalau terlewat 1 bulan atau 2 bulan pon lelaki itu anggap ia adelah rejeki.Rejeki yang tidak ditolak. Tidak dikeluh. Rejeki yang mungkin akan menambah kepenatan, menebalkan kesabaran, menambahkan keriuhan, menambahkan tanggungjawab dan bermacam-macam me lagi.Dan diharap dengan rejeki itu ia akan mengundang kegembiraan dan akan membuatkan senyuman terukir. Walaubagaimanpun perancangan baru harus dibuat sekiranya kelewatan itu berterusan. Laki itu harus menunggu beberapa hari lagi untuk sahkan kelewatan itu. Mungkin beberapa ujian dapat mengesahkan kelewatan itu. Laki itu harus bersabar untuk pengesahan kelewatan itu.

Tapi bagi sesetengah laki...
Ade yang jadik gelabah (bagi laki yg ade tanggungjawab sket) dan melakukan tindakan yg ekspress. Ade yg selambe bawak p klinik yang haram jadah (bagi laki yg tak tau bertanggungjawab). Ade lak lelaki yg soh buang bile kelewatan itu dah sampai kematangan. Begitu singkat pemikirannye... perbuatan yang dilakukan mengikut napsu, bukan mengikut akal pikiran akan mengundang keresahan, kekesalan, ketakutan

Ade beza lewat yang halal ngan lewat yang haram..


rejeki yang berpunca dari kelewatan itu

4 comments:

mama ranggie said...

tu memang satu amanah allah...

mama ni tah bile lah lg...

kalo blh nak dpt bb boy lg sorang pastu tutup kilang...

ngehngehngeh...

blackpurple @ jowopinter said...

Aku ingat kelewatan apalah tadi...

Tahniahlah.

Hehehe!

ah tok said...

huhu

Sastri said...

dah nak tambah adik ke? nombor tiga? kalau iye, tahniah la ek... comel laaa budak tecit yang gondol tu... keskeskes...