Monday, July 19, 2010

kehilangan...

9 julai aritu... sebelum solat jumaat... aku dpt sms dari sorang kawan,pojan. mengatakan sorang kawan, baik aku,farai koma kat spital melaka.. berderau darah aku.... lepas tu aku anto kat semua kawan aku.... lepas semayang jumaat... bertalu talu sms n call masuk.. mase tu aku tak clear sangat keadaan kawan aku tu...

pastu epen.. kawan sekolah aku yang dok kat melake gi ler usya... epen cakap farai dah sedo... pastu sabtu.. 2 org kawan aku gi melawat gak... suhaimi n nazer... mase tu farai dah leh cakap sket.. tapi susah... dia kene serangan jantung... mase tu kire aku dah lega sket ar... tapi pade awal pagi senin kol 1 pagi.. aku dpt call dari makrop.. farai ninggal... mase tu aku ngah kemamo tersedor dari tido... antara percaya dan tak percaya... dan sms dari suahimi ngesahkan nyer...

pagi tu.. aku, makrop, suhaimi, shahrul, lun, hazar, abong, boy dan wan lekok gi melawat... walaupon aku..tak sempat nak tengok jenazah dia wat kali terakhir..

aku ngan farai sebaya. pertama kali aku jumpe farai ketike berumur 6 tahun... kiteorang men lawan keris.. dia nyer keris kayu cantik.. aku just pakai kayu bese jerk... darjah 1.. aku ade jumpe dia lagi...mase bulan puase, dia dah mule puase.. tp aku belum... kiteorang tak same sekolah rendah.. walaupon satu kawasan sekolah... aku ismail 1, dia ismail 2... tapi aku ade jumpe gak ngan dia di luo sekolah...

Mase form 1... kiteorang sekelas... sampai ler form 3... banyak bende gak aku ade wat ngan farai... aku n farai selalu lepak kat rumah makrop (sampai jengjiran ingat umah makrop ade hantu pasal kiteorang ketawe ngilai awal pagi) dia kelako, seorang pelupe,selalu gak tolong aku,
aku ngan farai ade gak bergaduh,, bese ler....

Aku pernah kije ngan farai, kije kat kedai kain, bukan aku mintak kije ngan dia tapi dia nak tolong aku dpt duit poket mase aku belajo kat ipt...

Ermmm... ekceli banyak bende yang aku nak bercerite pasal farai... kalo nak cerite rasenyer berjela.... memang byk, pasal kegembiraan, kekalutan, kekelakoran, gaduh dll...

Aku hilang sorang sahabat baik dimana diri dia menjadik sebahagian dari perjalanan hidup aku... hanya kengkawan yang merasekan farai seorang sahabat aje yang boleh paham camner kesedihan aku

dan Jumaat lepas.. bapak aku call.. Toksu aku ninggal kol 6 ptg.. Toksu dok kat labis... dok felda.. dia ade anak 3.. Toksu nih pakcik kepade arwah mak aku.. dia dah lame sakit... sakit tua. raye tahun lepas aku melawat dia.. mase tu mmg dia dah tokleh bangun..

ekceli aku rase first time aku jumpe toksu aku nih mase abang aku kawin, dlm 15 tahun dulu, sebelum sebelum tu memang takde memori aku tentang dia.. aku tak banyak kali jumpe toksu.. kalo jumpe pon mase sedare mare kije kawin atau mase raye... Tak banyak bende aku ingat pasal toksu.. yang aku ingat pasal kebun getah nyer dirempoh angin lintang, pasal kucing nyer, pasal anak anak dia.. Dalam hati aku tetap merase kehilangan toksu...

kehilangan yang aku hadapi bukan ler kehendak aku.. tapi aku kene redho dengan ape yang ditentukan

Al-fatihah untuk arwah farai mohamed dan toksu kadir

ps* kepade budak (yang kengkononya seorang kawan) yang pengor dan kenyor dan pengok... ko tunggu ler turn ko lak...

8 comments:

Along Tapa said...

ajal..kalo nak datang memang takde warning..jadik kita yang hidup ni kena la standby selalu..ek bro??al-fatihah pada yang telah pergi~~

p/s:tak boleh blah tang "p/s" ko tu..penuh amarah bunyiknya~~~huhu

Blog nostalgia budak Muor

berteromber said...

takziah bro..

jawa said...

bon...
patah tumbuh..hilang tak berganti..
benih yg tumbuh..buahnya sama, kita tak pasti....
tp dia tetap di hati..
dan kenangan tetap di dalam memori..
dia kembali ke pangkuan illahi..
kerana dia lebih disayangi..
usah ditangisi...Allah s.wt. lebih mengerti..
berdoalah kita kepada yg telah pergi..
agar tidak hilang,lenyap segala yang telah bersemadi

deaf_angel said...

smoga member ko dan paksu ko berada dalam golongan mereka yang beriman. Amin.

kalo nak mati, tak kira umur

blackpurple @ jowopinter said...

Itulah, bila dah sampai masanya dipanggil pulang, tak lambat dan cepat sesaat...

muor76 said...

along...
ps tu memang tgh marah... marah pade seseorang yg kengkonon nyer kawan ler

berteromber...
yg hidup pasti mati

jawa..
same-asme ler kite ingat arwah selagi ade hayat

deaf...
semoga mereka ditempatkan dikalangan org -org beriman

black....
yupss.. sampai mase kite.. org yg sayang kat kite kene terima...

ainzoo said...

Takziah
Perit, tapi kena terima hakikat
Sedih, tapi kena terima hakikat
Terima segala yang tersurat
Moga kita dapat berkat

Idup kita kena terus
Sedekah Al Fatiha jangan putus

Al Fatiha untuk semua orang2 yang kita sayang

Anonymous said...

Bro..farai tu bkn ke arab yg jual kain kt warung besi dulu? adik dier nama apis? ko lepak rumah makrop area kg kelantan tu ke? ko ni 1 batch ngan najip botak? line2 rempit time farid bosia?? bengkel pak abas?? kedai gunting kultura? ish..ish musykil laa.. klu betul apa nama ko bro? klu rajin reply aku kt gv2646@yahoo.com