Monday, July 5, 2010

setem

Semalam aku kemas bebarang aku... aku kuo kan buku setem aku balik.. nak letak kat rak buku. Takde ler byk sangat ade ler dlm 7 buah buku.. anak aku nampak dia nak buku setem, aku pon bagi le yg kecik. Tak nak lak dia... dia nak yang beso.. aku cakap ler isi yg kecik dulu. tak nak dia.. dia nak buku setem yang beso gak.. jadik lepas tu aku pon kuo ler nak carik buku setem untuk anak aku..

Memule pergi kat mph kat giant senawang... yang ade buku setem yang kecik jek.. tak jadik beli..
pegi ler kedai lain lak... takde gak.. ade ler dalam 4 kedai aku masuk, semua takde buku setem. Ape susah sangat nak carik buku setem nih. Agak nyer orang kat seremban nih tak ramai kot yang kumpul setem..

Atau mungkin mase dah berubah, yer ler.. skang zaman it.. talipon ade... email ade.. dan bermacam care lagi nak berhubungan tanpe melalui surat atau poskad... mungkin hobi kumpul setem dah tak ramai orang buat... bebudak tak minat kumpul setem.. mungkin hobi bebudak skang men ps2 psp internet dan pelbagai lagi bende yang berteknologi tinggi.. kad raye pon dah pakai elektronik nyer... heheheheh... nampak gaye kene carik buku setem kat muo gak ler...

Aku suke gak kumpul setem... dedulu dalam keluarge aku.. adik badik aku semua kumpul setem.. mungkin pengaruh dari orang tua aku yang kije kat pos opis kot.. orang tua aku dulu banyak simpan sampul surat hari pertama.. sampai skang aku ade gak kumpul setem.. kat umah ade lagi beratus-ratus mungkin jejak ribu setem yang masih lom dimasukkan dalam buku...
setem nih ade peminat nyer tersendiri... setiap setem ade value yang tersendiri,, ade rege tersendiri.. ade kenangan tertentu.. dari setem kite leh tau sedikit bende yang kite tak tau.. contoh cam name saintifik binatang, jenis jenis ikan lage.. peristiwa peristiwa bersejarah dll..

Aku cube kekal kan hobi nih supaye akan-akan dtg nanti anak-anak aku.. atau cucu-cucu aku boleh mengetahui atau menghargai nilai setem.. mungkin pade zaman anak-anak setem terpakai akan mempunyai nilai yang tinggi... same ler cam vespa atau baju band rock....
heheheheh

ps* teringin nak anto kad raye pade kengkawan... dah bape tahun dah aku pakai kad elektronik n sms jerk.... eh sesape yg ade koleksi setem leh ler bagi kat aku.. kalo tak nak simpan ler

6 comments:

berteromber said...

teringat kecik2 time sekolah rendah dulu...kalau cikgu tanya pasal hobi jer...majoriti jawap kumpul stem...zaman 80an aktiviti ni mmg glamer betul...hehehe....

PINATBATE said...

yerlah..anak-anak sekarang tengok stem pun jarang-jarang..kalau jumpa pun depa tak heran

Along Tapa said...

aiseh bai~~~
aku tak kumpul setem...dari kecik 2 benda jek yg aku kumpul..duit syiling kat bawah kolong rumah tok aku...ada dari zaman british punya pun jumpa...satu lagi mainan tikam2 dalam telur tu...yg guna mesin putor2 tu..hakhak~~~

deaf_angel said...

aku kecik2 dulu kumpul stem jugak.. ye la budak2 zaman cumi ciki dulu apa la ada benda lain sangat..

skarang weak la, setem semua pakai coded bar printout gitu

siti said...

abg ijam..ct nk kad raye..lame dh xdpt kad raye by pos..skang semua guna sms jekk..mlm raye je bersusun mesej masuk..hehehe..

muor76 said...

berteromber...
hobi nih memag top dedulu... bile tgk buku setem teringat ler cite dulu

pinat...
bebudak skang mane ler tau value setem tu... takat bende sen sen nih dorang tak tengok

along..
eh aku pon ade simpan syiling gak ler...

deaf
eh aku ade gak dpt ilmu dari rancangan cumi dan ciki tu... salah satunyer bersopan santun ngan org tua

siti..
nak kad raye? bak address