Tuesday, November 15, 2011

layang-layang (kenangan silam)

layang layang...
saper yang tak tau layang layang? semua orang tau.. base omputehnyer kite.. layang layang ade lah satu permainan yg dimainkan ketike ade mase yg terbuang.... skang nih kite leh jumpe byk org jual lelayang yg cun, canggih, menarik, kaler-kaler, memacam bentuk... kebanyakannye dijual kat tepi pantai... yer ler tepi pantai angin kuat senang ler nak nek...

dedulu mase aku kekecik aku suke men lelayang... salah satu aktiviti kolo tibe cuti sekolah... tapi lelayang tu aku buat sendiri... bukan susah pon... kolo takde buluh, pakai jerk lidi penyapu... paling cekai aku buat layang katak.. pakai kertas sekeping jerk... langsung tak pakai lidi atau buluh.. hanye lipat lipat sket jerk... tp takde ler terbang tinggi.. hanye melayang-layang ngan tak tentu arah jerk.. hehehehe sebab tu aku panggil layang katak....

dulu bukan takde org jual lelayang... ade.. tp lelayang bentuk biase jer ler.. takdenyer cam yg skang jual kat tepi pantai tu... rege lelayang pon 20 sen jerk satu... tapi aku lagi suke wat lelayang sendiri.. pakai kertas sotkabor jerk....

lagi satu kolo main lelayang.. kiteorang selalu fight pakai benang kace... benang yg disalut ngan serbuk kace.. serbuk kace tu takde jual... kiteorang amek mentol yg tak pakai... pastu tumbuk sampai halus... pastu tapis pakai kain langsir.. dpt ler serbuk kace... kolo nak lagi trill tumbuk ler botol... tp lame ler nak numbuk nyer...

lepas tu.. kiteorang amek putih telur.. atau air 'kak' (gam kayu yg dimasak sendiri)... kite akan letak serbuk kace kat kain... atau campor kan kace ngan putih telur/air kak letak dlm tin... pastu letak ler benang putih sebuku dlm tin (yg ade putih telur atau air kak) pastu bermule ler proses buat benang kace.... (ade lagi proses lain-sori tak dpt terangkan ngan detail) kolo nak bagi benang tu ade kaler.. kite letak pewarne makanan (serbuk) pastu tunggu ler kering... dah siap leh ler lawan ngan dak lain... sape yg terra dpt ler memutuskan benang lelayang dak lain...

dan part yg best gak.. bile lelayang tu putus benang nyer.. bebudak len akan kejor lelayang yg melayang layang tu... kire, pat pat siku lipat,sape cepat dia dapat... lagi satu.. kolo nak tau seseorang budak tu men lelayang gune benang kace.. tengok jari dia atau tapak tangan dia.. mesti ade garisan garisan halus hasil belahan benang kace tersebut.. nak nak kat jarik telunjuk ,ade sampai tersoyat kulit jari... kene ler pakai handy plast... yg tak gentle pakai sarong tangan... kekekek

ermm tu dulu... skang nih aku tengok kolo bebudak men lelayang... just main gitu ler... takde yg buat benang kace atau lawan nak putuskan benang org len....

tu ler antare aktiviti kolo cuti sekolah ujung tahun... cuti pertengahan tahun kiteroang jarang men lelayang.. heheheh bebudak skang kolo cuti sekolah men ape eikkk?

*ps.. ade yg kene bantai pasal men lelayang... men sampai tak ingat nak balik makan... heheheh

4 comments:

kucingorengemok said...

kira macam cite kite-runner tu la ye... ingatkan kat afghanistan je main gitu

berteromber said...

dulu2 memang buat lelayang sendiri...lidi penyapu dan benang jahit orang tua menjadi mangsa...

Standednya pakai kertas suratkabo...biasanya cari yang ada gambo...iklan rokok ker...baru nampak cantik...

ainzoo said...

Budak jaman dulu, kreatifnya jenis lain - mesra alam sekitar, outdoor.
Kecik2 lagi dah belajar bab imbangan. Kalo tak, mana mungkin boleh naikkan lelayang yang rangkanya dr lidi penyapu (ketebalan tak sama..)...


Budak jaman sekarang, kreatifnya jenis lain - lebih kepada indoor. Main lestik pun dlm komputer je:)

:: Cikgu Wiween :: said...

suke buat layang2 masa kecit dlu tp x pernah reti nk layangkan. huhu