Sunday, January 11, 2009

hek elehhh! dalam hati aku...

ni beberape insiden yang aku pernah tengok depan mate..

1. depan kotaraye...
seorang pompuan bersame mak dia dan 2 orang anak dia.. sorang dikeleknyer.. sorang lagi dah besor (sekolah rendah).. dorang nak lintas jalan.. pastu pompuan tu cakap ler kat anak dia dah besor tu.. 'haa.. cepat lintas jalan..' budak tu pon lintas ler.. tanpe dipimpin.. ok jerk.. bile tibe kat divider budak tu cecepat nak lintas.. dah berlari ler... dan tetibe sebijik kete lalu.. ape lagik kete tu membunyikan honnyer dengan kuat ler.. gelabah budak tu..
pastu pompuan tu dok marah anak dia.. saper soh larik..? saper soh lintas..? pung pang pung pang... tung tang tung tanggg.... radio base german pon bunyik..

dalam hati aku.. hek elehhh... mende ler pompuan tu...

2. kat giant senawang..
mase tu aku tengah ler tolak troli, nak balik... sebelah aku ade budak kecik..melayu.. dalam 3 4 tahun.. pastu dari arah yang berlawanan.. ade sorang budak cine sekolah rendah menolak troli dengan lajunye.. pastu aku terdengor satu sore.. adik adik.. sini sini.. bapak budak melayu tu panggil anak dia... dan yang bestnyer dia dok tercegat jerk.. dan aku terus menahan troli yang budak cine tu sorong.. kalo tak tahan, mau dilanggornyer terus budak tu.. dan mak budak cine tu aku tengok telah memarahi anaknyer... dan yang best nyer bapak budak melayu tu masih tercegat berdiri dengan tegak seperti tiang jambatan tak siap.. aku siap pegang budak melayu tu.. soh dia pergi kat bapak dia...

dalam hati aku.. hek elehh.. mende ler brader nih...

3. kat kedai Murah Mesra, taman seremban jaya...
aku baru turun dari kete... tetibe.. aku nampak budak kecik berlari kuor.. dengor ler mak dia panggil.. adik! adik..! tercegat dalam kedai.. sib baik ler budak tu tak berlari ke jalan...

dalam hati aku... hek elehh.. mende ler pompuan nih...

4. stesen bas seremban... ketike sedang menunggu bini aku balik kije..
seorang lelaki... ngan 3 orang anak..dalam kawasan laluan kete dan bas.. laki tu tekan remote.. bukak pintu.. terus masuk.. terus tutup pintu... anak anak dia semua masih kat luor.. 2 laki.. rasenyer sekolah rendah.. dan sorang pompuan dlm 5 6 tahun.. laki tu menjerit kat anak dia.. 'tu buat ape lagi kat luor tu.. masuk cepat..' terus bebudak tu berebut masuk kete..

dalam hati aku... hek elehhh mende ler brader nih

bapak aku selalu pesan kat aku... jangan biorkan anak main sengsorang..jangan bagi anak main luor kawasan pagor rumah... kalo gi supermaket jangan lepa..pegang tangan dia mase beli belah.. pegang tangan atau dukung dia kalo lintas.. kalo ade mase,time anak gi sekolah pastikan anak tu naik van... dan bermacam macam lagik pesan bapak aku... insyaallah.. selagi aku tak hilang ingatan.. aku akan ingat pesan bapak aku..

so pesan aku lak kat kengkawan aku.. jage anak memasing elok elok....

11 comments:

HABIHA69 said...

Salam Bang Muor..mmg betul tu Bang jagelah anak masing-masing..semuanya dtg dari kesedaran diri sendiri..sebagai Ibubapa lah kita yg. terlebih dahulu kena prihatin...saya tak heran ada Ibubapa yang perangainya mcm. tu..mcm maner lah nak "tunjuk contoh" teladan yang baik kat bebudak..nak "jadi teladan" kat bebudak lagilah hampeh....TQ bag Muor ingatkan kita semua...

ainzoo said...

betul tu...kekadang, main sedap mulut je ckp&marah&sumpah seranah anak..kdg2 dorg lupa..apa yg kuar dr mulut mak ayah tu adalah doa..So, kalo sumpah seranah anak yg memacam, sian kt anak..isk..tengkiu sbb tlg remind kat seme org.

hmm..yg ni kuar topik sket..kalo rajin, p la tgok slide yg ke 53..ada lambang SEDAR.ehe..sengaja kuabadikan didalam projectku inih.. http://www.ttu-mbea.org/malaysia/

matakucing said...

ERMM KADANG MAK BAPAK PON DAH CAM DAH TAK AMIK BERAT JER KAT ANAK2..SIBUK SGT KER??..

Anonymous said...

tu sikap orang yang pentingkan diri sendiri dan bodoh sombong...
kalau dia bijak saksama dia tak buat cam tu.. org sekarang tak pandai nak pk panjang.. nak senang aje.. giler..

Sastri said...

betul tu muo... kejadian-kejadian yang diceritakan memang selalu berlaku... kita nengok pun, hanya mampu mengeluh dalam hati... sok kang kalau jadik apa-apa, tak ke menyesal tak sudah...

serinditirmba said...

setuju,
setuju sangat-sangat

Uncle G said...

betui.. kekadang parrent nie tak sedar tndakan macam nie boleh membuatkan anak tuh membenci sampai ke besar.....

berteromber said...

Gitu la masyarakat kita...suka take things for granted..

kekadang dalam berjaga2 tu kita terlalai jugak kan..ni aku kata untuk diri aku la..

wan(baraccudas) said...

Dan2 aku teringat anak aku ijam isk isk

ez said...

bang muo...bg sy anak kite tanggungjwb kite...so ibu bapa kena la prihatin ngan ank memasing...biasenya kalo ada kekdg manusia x hargai n bile xde brulah menyesal...

muor76 said...

habiha...
yg berperangai camtu mmg ler ramai skang nih.. ntah ape yg ade dlm pemikiran dorang

ainzoo
same-same

matekucing..
ramai yg dah tak amek port pasal anak skang nih... tu yg bakal menghacurkan umat islam

anony..
bebtul giler tu... heheheh

sastri..
menyesal tak gune

serindit..
kalo ko setuju.. aku setuju kuase 2.. kekekek

uncle g..
betul tu.. leh jadik camtu

berteromber..
harap ko tak terlalai.. bahaye ooo kalo terlalai

wan
sape tak sayang anak ooo.. org takde aqal jerk tak ingat anak

ez
skang nih ramai manusia tak bertanggungjawab