Wednesday, December 24, 2008

Bot Penambang Muor






ni adelah gambor feri atau bot penambang muor... feri nih beroperasi pade tahun 1890 sebelum jambatan muor (jambatan sultan ismail) dibuke pade tahun 1962.. Feri menjadik alat perhubungan antare muor ngan tanjung agas dan melake... mase perang dunia kedua.. tentera jepun telah menyusun sampan sampan dan meletakkan kayu/papan di atas sampan untuk menyeberangi sungai muor.. kalo tak silap tokeh feri muor nih namenyer ismail..
Lepas jambatan muor siap.. tol telah dikenakan di jambatan tersebut..pondok tol dulu ade kat area tanjung agas.. depan kilang st skang (kalo tak silap mail xpdc pernah nege kupang depan kilang st nih.. bebudak muor panggil die mail kupang) same cam jambatan pulau pinang ler.. tapi bile tun abd razak yang ketike itu menjadik perdane menteri melesia dia cek kutipan tol dan mendapati kutipan tol telah melebihi kos membuat jambatan itu.. terus dia soh mansuhkan tol tak nak membebankan rakyat katenye.. bagus betol dia.. tak macam skang.. tol makin lame makin naik.. nyusahkan betol.. sane tol sini tol.. (tak termasuk tol mase kawin yerk kekekek) rege barang makin naik.. ape orang besor wat skang nih.. cakap jerk berdego-dego... huuhuh sori emotional sket...
ekceli aku hanye dapat mendengor cite dr orang tua dan hanye melihat gambor-gambor lame jerk.. tapi pade aku... ade baik nyer aku dengor cite lame.. yg lame akan menjadik memori.. yang lame leh dijadikan teladan... yang lame leh menyedorkan kite.. dan ade gak barang yang lame amat berharge.. macam moto vespa.. kekekeke
jadik korang tengok jer ler gambor yang ade nih..
sg muor.. kawasan feri (skang jambatan muor) yg bahagian bawah adelah area tanjung agas...



feri/penambang muor
feri/penambang muor


pembukaan jambatan muor-yg nih kat dlm bandor muor.. dulu roundabout skang dah diganti ngan trepic light..

perasmian jambatan







11 comments:

matakucing said...

aku pernah lalu kot sini..tak prasan plak..ermm ada tol eh dulu..skrg keluar rumah nak gi kedai pon tol

NieZearm said...

benda mcm ni ssh nk jmpa dlm buku sejarah... :)

PINATBATE said...

huhuhu..
dah macam sejarawan pulak..
cayya lah!

HABIHA69 said...

maka pada hari jumaat ni, pahamlah saya ttg. sejarah Mour dan sungai muor yang diajor oleh cikgu abang Muor yang ensem itu...hebat-hebat bang muor nih..Salam Maal Hijrah Bang Muor...

blackpurple @ jowopinter said...

Pergh! Klasik sungguh!

Aku suka tengok....!

ainzoo said...

ni tgh wat kajian sejarah tempatan eh? good entry bro!..supaya kita hargai tempat asal kita...i luv muor..bior le org len nk kata fanatik ke, apa ke...kat tempat ain stay ni, ada slogan `Dont Mess With Texas`..tgh dlm pses nk tukar `Dont Mess With Muor`..ehe

Rajarockapak said...

A'KUM BRO..LU MENGINGATKAN GUA PADA MUO SEMULA.GAMBAR2 TU SUSAH MAU CARI SEKARANG NI.

ez said...

en. muar..best la tgk gambo ni..klasik..teringat mcm sampan mcm dlm pendekar bujang lapok..

muor76 said...

matekucing
dulu ade tol.. skang takde... kalo kat johor nak kawin ade tol... kekeke

niezam...
memang susah nak jumpe dalam buku teks sejarah tingkatan 3..

pinat..
ntah naper skang aku makin minat sejarah

habiha...
nanti aku ajo ko sejarah lain lak yerk... kekek salam maal hijrah

blek purple
ko suke? kekekke mesti arr suke kalo pasal muo yerk tak?

ainzoo..
saje nak share ngan org lain pesal sejarah? org muo fanatik? mane der.. org muo taksub jerk... kekekek

rajarockkapak..
wa caya sama lu

ez
dalam citer laksemane do re mi kan a r tompel ade sebut 'feri muor ke feri batu pahat?' ni ler gambor feri muo.. hehehhe

berteromber said...

bro..aku pun lahir kat Muo..(Kg belah bapak...Kg Pantai Layang, Sg. Mati...sekampung ngan Zainal Alam Kadir...hehe) tapi aku tak dibesarkan kat Muo..tapi setiap tahun banyak kali balik Muo pasal atok masih ada kat Muo (Parit Bunga)

So jambatan ni mmg dekat bebeno ngan kg aku...tapi sekarang dah jarang lalu la kalau dari JB...sejak ada jambatan baru tu..

helmy said...

best ler gambo2 nie semua... ssh nak jumpa ekk lagi.. aje leer rajin bebeno en.muor nie menyelungko gambo2 lame semua nie... en.muo kampung kat mane?