Wednesday, May 6, 2009

Misteri di rumah atok kawan aku

Kawan aku dok cite kat aku..

Dedulu mase kekecik dia selalu pegi umah atok dia.. selalunye umah atok dia tu meriah ngan sepupu-sepupu dia yang hampir sebaye..maklumler.. umah memasing dekat jerk.. paling jauh sepelaung.. so umah atok dia ler jadik port berkumpul...

Bese ler bile dah reramai... ngelinjang jerk kije nyer.. memasing ketetel.. pastu ditambah ngan sepupu dia yang ketotol lak.. lagi ler gamat umah atok dia.. memasing pencilaan..

Kat umah atok dia nih.. ade tiang seri..kat tiang seri tu ade tanduk rusa.. kawan aku dan sepupu dia nih.. selalu ler main kat tiang seri tu.. panjat ler.. sengayot ler.. dan memacam lagi ler.. dan bile dia main kat tiang seri tu.. atok dia mesti ngarok.. dan yang peliknyer.. walaupon mase tu atok dia ade kat dalam bilik... atok dia leh tau dia main kat tiang seri tu.. nak kate ade cctv.. zaman tu pon kamera pakai filem.. takde nyer digital kamera..

Atok dia selalu cakap.. 'Jangan main kat tiang seri tu... bahaya, kalo jadik ape-ape satu rumah dapat padah..' dan bile selalu kene marah takde ler dia main kat situ lagi.. dia main ler gasing.. konda kondi.. buat gunduk.. godak parit.. dll..

Bile dia dah sekolah menengah.. adeler orang citer pasal hantu kat tiang seri (kat umah cikgu aku pon ade, cikgu aku pernah nampak aweks kuor dr tiang seri umah dia) seriau gak dia.. sib baik tak kene sakat mase dia kekecik dulu.. cuak siott..

pastu mase dia dah besor, dlm umor 20an.. atok dia ninggal.. so umah tu dah lame takde orang duduk.. angkut-angkut byk ler wat sarang kat umah tu.. pastu satu hari nih.. dia teringin nak tengok camner ler hantu yang dok kat tiang seri tu..

Pastu dia panggil ler sepupu dia 2 3 orang.. bagitau nak tengok ape yg ade kat tiang seri tu.. memule sepupu dia tak nak.. yer ler.. sape nak nempah ajal..? pastu kawan aku nih ayat nyer bagus.. terus ler setuju..

Kawan aku dok cite lagi.. dia naik umah usang atok dia tu 4 orang.. pastu dia pergi kat tiang seri tu.. pastu dia jerit.. 'kuor ko.. kalo ko tak kuor aku terajang' cam tu ler lebih kurang.. memule dia jerit takde pe-pe.. pastu dia jerit lagi.. pon takde pe-pe..

last-last dia terajang tiang tu sekuat-kuat hati... dan tetibe.. rumah tu.. bergegor dengan kuatnyer.. lantai rumah bergegor.. bumbung bergegor.. dinding bergegor.. Kawan aku tu terdiam.. sepupu-sepupu dia lak kalo toreh muke dah tak kuor darah..

Kawan aku tu pon terus ajak sepupu dia turun.. pelan-pelan dorang turun.. Pastu dia terus ler ajak sepupui dia balik..

Kawan aku cakap kat aku... patut ler arwah atok dia tak bagi main kat tiang seri tu.. tiang tu ler yg mengukuhkan umah tu... kalo tiang tu bergegor.. satu umah bergegor..patut ler arwah atok dia kalo dalam bilik pon leh tau... ape lak jadik kalo tiang tu rebah? tak ke satu umah rebah.. tu yang atok dia cakap satu umah dpt padah...

Siot tol kawan aku tu... aku ingat umah atok dia bebetul ler ade penunggu kat tiang seri...

ps- * aku ade post citer camnih kat forum carik..

8 comments:

matakucing said...

haha aku ingat cam citer keliwon tu ari

deaf_angel said...

aku ngah sorang2 kat tempat keja baca post ko ni...ternaik siak bulu tengkuk. siap toleh belakang aku lagik haha

berteromber said...

ceh!...ketetel ketotol aku baca...ingatkan citer antu...hahaha...

ainzoo said...

eheheh..ini misteri nusantara ke? tangkutnyerrr...tapi, mmg cmtu if uma lelama..uma atok pun sama gak..bau2 hamis kambeng dan dengor kuku mcakar2 kat luar uma...bukan kuceng..and bukan jugak org...uhuhu...meremang bulu idung...

serinditrimba said...

Siot jerk... ko memang la

Rara said...

nak lbh seram ada tak?hihihihi..

epen said...

rumah atuk aku jgn kata tiang seri..tiang tipon,tiang aerial,tiang lampu semuanyer bahaya pasal penah hempap org..kekeke...

kucingorengemok said...

buat saspen je! hahaha... tapi rumah zaman skrg mmg byk yg 'keras', maklum la buat pakai batu bata, hehe