Friday, July 17, 2009

Rakyat Didahulukan

Cerite di sebuah kedai cine muor yg ade menjual sate yg dibuat oleh melayu muor

Pak Ali dok bace sotkabor otosan (melayu punye sotkabor)... ade ler terbace artikel yg tajuknya ade 'Rakyat didahulukan'... puas pak ali bace... tak bape nak paham dia.. nak carik sotkabor lain... cam tak best... nak bace berite harian.. baik tengok berite kat tv1... same jerk berite.. cume kat tv ade gambor... nak bace harakah... takde lak.. Nak bace kat internet.. ermm pak Ali bute IT... lain ler kalo anak dia yg kije kat kl tu balik muor.. leh gak tanye.. anak dia pon dah lame tak balik... tanggang tol anak dia....

So Pak ali dok tanye ler kengkawan dia.. memacam jawapan dia dapat... antarenye..
'Kerajaan nak bantu rakyat'
'Kerajaan akan lebihkan rakyat'
'Kerajaan nak utamakan rakyat'
'Kerajaan akan kuorkan duit tok rakyat'
'Kerajaan akan berkorban untuk rakyat'

Tu ler jawapan yang dia dapat... hampir same jerk jawapannyer.. walaupon ayatnyer ade sikit beza..... Baru Pak Ali paham... (walaupon bukan paham 100%)

Pak Ali dok tunggu.. Ape Pak Ali dapat.. Ape Kerajaan nak hadiahkan pade Pak Ali... Ape agaknyer eikkk? Pak Ali tunggu punye tunggu... dapat ler satu hadiah... kadar tol dibagi diskaun 20%... Wahhh! Suke Pak ali... tapi kengdian dia kerok kepale.. kete datsun kotak mances dia dah jual.. mane dia pakai kete... tol pon dia tak gune... ermm anak dia kat kl pon naik bas... takde maknenyer potongan 20% pade dia... dia pon tunggu lagi.. ape agaknye yg dia dapat eikk?

Tadi dia bace sotkabor.. tambang teksi, bas sekolah, bas ekspress naik... wah! bagus ler kerajaan nak tolong dreba dreba teksi dan bas.. dan tuan punye teksi dan bas... ni bebetul kerajaan nak dulukan rakyat.. leh ler tambah rejeki dreba dan tuan punye teksi/bas... Pastu Pak Ali kerok kepale... kenaikannyer sape nak bayor.. rakyat ler... sape yang gunekan teksi dan bas tu... wah! ni bebetul rakyat dulu yang merase sare bare kenaikan kos pengangkutan bas dan teksi... nampak gaya bertambah tanggang ler anak dia...

Pastu Pak ali terdengor kat radio rtm.. perbentangan kenaikan bil letrik... Wah! nih berite lagi satu rakyat didahulukan... kalo lulus... rakyat ler yang dulu merase bayor bil lektrik lebih dari bese... bertambah lagi sare bare rakyat....yer ler... rakyat nyer pendapatan (yg makan gaji) tak banyak berubah.. camtuuuuu gak... lain ler kalo jadik ahli parlimen.. atau anak ker adik badik ker yang jadik ahli parlimen... leh gak rase tempias nyer..

Pak Ali kerok kepale yang tak bape gatal... Dalam kepale dok teringat ler Rakyat Didahulukan... didahulukan merase sare bare..... Pas nih mesti kuor seruan berjimat cermat dalam sotkabor dan telebisyen... pastu khutbah jumaat mesti ade tajuk 'Berjimat Cermat Amalan Mulia'

Betul ler rakyat di dahulu kan... pengoorrrr...!

7 comments:

deaf_angel said...

pak ali tak keseorangan fikir cam gini..ramai...

berteromber said...

org muo...masa untuk berubah..dah lama beno di awan biru..mari kita berpijak di hijau bumi tuhan...huhu..

matakucing said...

itulah dia 1malaysia..

eddie dewanaga said...

rakyat didahulukan terima sengsara.

didahulukan macam anggota peninjau dalam unit infantri, dia dulu jadi mangsa tembak!

blackpurple said...

Lama dah aku tak baca suratkabor Utusan Meloya dan Berita Hairan...

ainzoo said...

Kau rasa apa yang kurasa....Peace :-)

Rajarockapak said...

betul la apa yang kerajaan buat tu bro..rakyat didahulukan..x gitu?yang turun,yang naik,yang itu,yang ini, yang dan yang lagi.1 malaysia akan rasa.