Tuesday, August 4, 2009

Segalanye Kuterima

pade 18 julai yg lepas wife aku wat checkup ngandung cam bese... bile cek... tekanan darah tinggi.. so terus kene tahan kat spital seremban... pastu doktor bagitau.. kene operate kalo takde perubahan.... kandungan wife aku mase tu baru nak masuk 29 minggu...
doktor cakap kalo operate baby 50/50... kalo dia survive maybe ade gak masalah kerne baby akan dok lama dalam inkubator.. kalo takde perubahan.. dan wife aku tak dioperate.. akan effect bape wife aku n baby.. Doktor tu cakap.. kalo kes cam wife aku.. dorang akan selamatkan ibu dulu.. (doktor tu bukannyer seorang islam)... Aku hanye mampu berdoa...

19hb tu org tua aku datang.. amek anak² aku... wife aku masih takde perubahan..20 dan 21 hb... masih takde perubahan... wife aku dlm bilik pemerhatian... Aku hanye mampu berdoa.. tak leh tido.. tak tentu arah... aku masih mengharapkan doa aku termakbul..

pastu 22 hb wife aku call... dia soh datang spital.. tekanan darah masih tak berubah... dah mule bagi kesan pade buah pinggang.. doktor syak peparu dah ade air... wife aku kene sesak napas.. jantung tak berfungsi dengan baik.. so doktor amoi dah brief kat aku.. Aku cakap... buat sesuatu untuk wife aku dulu... lepas sign beberape borang... wife aku dimasukkan ke bilik pembedahan pade kol 2.. aku tunggu dan berdoa... lame betul aku rase.. dlm 2.45 tu aku tengok ade misi sorong inkubator.. ade baby kecik dalam tu... aku terus tanye.. yups anak aku... rupe saling tak tumpah cam akaknyer...

pastu aku terus ler dok tanye kat tempat operate tu camner keadaan wife aku.. jawapannyer stabil.. Alhamdulillah... pastu aku tengok baby aku.. kecik... jarinyer halus panjang.. cam kakaknyer.. rupenyer pon cam kakak nyer... pastu ade ler doktor brief keadaan anak aku... Ape yang dia cakap... 50/50.. mase tu baby aku stabil...

Aku hanye mampu berdoa jerk...

bile aku jumpe wife aku... aku cakap baby stabil..

Pastu... pade 24 hb lebih kurang kol 3 petang,spital call aku.. anak aku ade masalah... terus aku gi spital.. sampai kat wad nicu.. aku tengok doktor dan misi tengah bertungkus lumus buat sesuatu untuk anak aku... air mate aku dah bergenang... tangan aku mengigil gigil... aku hanye mampu berdoa.. dan lepas tu.. aku tengok doktor dan misi tu dah tak kelam kabut... ade ler doktor jumpe aku bagi tau camner keadaan baby aku... dia cakap baby aku kritikal.. peparu tak kuat.. jantung tak kuat.. so kene pasang mesen tok bantu dia.. dan masuk ler beberape ubat dan darah tok bantu anak aku... Aku tak tentu arah.. aku call bapak aku.. mak mertua aku... pastu aku jumpe wife aku... aku just bagi hint jerk kat wife aku keadaan anak aku... dan aku rase wife aku pasan yg air mate aku bergenang... wife aku masih lom leh tengok baby lagi.. doktor tak bagi kerna keadaan nyer masih lom stabil....

Balik umah... aku cube kawal perasaan aku.. tapi tokleh... ape yg aku mampu buat.. tipon keluarge.. pastu berdoa....

Wife aku kuo dr bilik pemerhatian hari ahad..26 hb.. pastu aku terus bawak dia dari wad gi tengok anak aku... aku soh wife aku basuh tangan... bukak inkubator tu pastu soh dia sentuh baby...aku ade ler beberape kali sentuh baby aku.. mase aku sentuh baby tu ade ler gerakkan badan dan kaki tapi mase aku bawak wife aku tu.. mase kiteorang sentuh... baby dah tak byk gerak... Aku makin sebak... susah aku nak citekan perasaan aku mase tu... kuor dari NICU tu.. kiteroang benti jap kat kaki lime... wife aku teringat baju baby yg dia beli... tapi dia tak bawak balik tinggal kat opis dia... ermmm aku just mengharapkan sentuhan dari wife aku dapat memulihkan keadaan baby.... kiteorang hanye mampu berdoa...

awal pagi kol 1.31 pagi.. ade orang call aku.. tapi aku tak sempat angkat.. pastu 1.32 pagi.. telepon berbunyi lagi.. aku angkat.. spital call mintak aku dtg ke spital.. ade masalah.. aku terus tanye.. wife aku ker anak? orang tu cakap anak...

Aku duduk kat katil.. Aku hanye mampu berdoa... mase tu takde sikit pon air mate aku kuor... Aku salin baju terus ke spital.. aku sampai kat bilik yang menempatkan baby aku.. aku tengok takde lagi mesen mesen canggih kat situ... pastu ade sorang doktor dtg pade aku.. dia senyum kat aku.. dia nak cakap sesuatu.. aku cakap takper.. aku dok kat sebelah jenazah anak aku... aku bukak kain yang tutup tubuh anak aku.. aku tengok muke dia.. aku pegang muke dia.. aku pegang tangan dia.. dia dah tinggalkan ayahnyer.. tinggalkan ibunyer.. tinggalkan kakak dan abang nyer.. pastu au kuor kejap.. call bapak aku.. call mak mertua aku... call adik ipor dan adik aku...

Aku masuk balik tengok balik baby aku... sentuh dia.. cuit dia... dalam kol 4 segale borang borang dah diisi oleh misi kat situ.. pastu aku ingat nak bawak balik terus.. nak bawak balik ke muor.. pastu misi tu soh aku kapankan dan mandikan kat seremban dulu.. dan mintak tolong seseorang hantar aku ke muor..

Aku bawak arwah ke bilik jenazah.. letak dia dalam peti ais.. pastu call orang yang leh uruskan jenazah... pastu aku balik umah..sampai dekat kol 5 pagi.. aku duduk.. aku terlelap... kol 6 aku bangun... lepas solat subuh.. perasaan aku makin tak tentu arah.. aku cube kuatkan diri.. tapi mase tu.. aku tokleh nak kuatkan diri.. aku nanges.. aku antor beberape mesej kat boss aku dan kengkawan.. pastu wife aku call.. aku bagitau ape yg berlaku... mase tu aku tokleh nak cakap...

dlm kol 7 lebih.. boss aku dtg.. bawak aku ke spital..dalam kol 8 arwah anak aku dimandikan, dikapankan dan disolatkan disitu... perasaan aku tak tentu arah... lepas siap.. aku bawak arwah untuk ditunjukkan kepade wife aku.. aku tak tau nak cite camner perasaan aku mase tu...

pastu adik ipor aku bawak aku n arwah ke muor... mase kat umah bapak aku.. bapak aku solatkan sekali lagi.. pastu sebelum zohor tu.. jenazah anak aku dihantar ke perkuburan islam bakri batu 6.. nak samapi situ hujan selebat-lebatnye.. aku takut liang lahat anak aku ade air... tapi bile nak tanam jerk.. kat atas memang ade air bertakung.. tapi liang lahatnyer takde air.. maybe sebab tanah kat situ serap air kot..

Mase aku lepak ngan penggali kubur tu.. kiteorang borak ler.. dia tanye anak aku tu no bape.. aku cakap ler.. anak ke 3.. pastu dia tanye wife aku anak ke bape.. aku cakap ler wife pon anak ke 3.. pastu aku terpikir lak.. aku pon anak ke 3 (yang hidup), tahun nih aku 33 tahun.. wife aku pon 33 tahun... kubur anak aku no C8382.. C abjad ke 3.. bile campur campur 8+3+8+2=21, 2+1=3... menarik.. secare kebetulan jerk...

Aku terime ape yang Allah beri pade aku... Allah beri ujian pade hambaNye kerna dia sayang pade hambeNyer.... Ujian kesenangan itu lagi berat dari ujian kesusahan.. kerna bile kite senang.. lom tentu kite ingat Allah...

Ape-ape pon.. aku percaya ade hikmah disebalik yang terjadik...

*p/s Terime kasih kepade kengkawan yang mendoakan aku dan keluarga aku dan juga memberi kata-kata semangat

18 comments:

matakucing said...

harap ko tabah bro..ko kena kuat! keep strong..alfatihah untuk arwah anak ko tu..Insyallah ada rezeki lagi..amin

kucingorengemok said...

salam takziah... insyaallah anak yang pergi dulu dapat bantu kita di akhirat nanti

eddie dewanaga said...

Al Fatihah buat si kecil itu.
Dia akan terus menuju syurga.

bro... menghadapi kematian memang perit. macam kawan2 yg lain mungkin akan kata, lu kena lebih kuat. wife lu akan lagi kuat jika lu tak goyang.

insyaAllah, ada rezeki dilain masa.
Allah Maha Kaya.

berteromber said...

Salam takziah bro.
Alfatihah untuk arwah.

Berat mata memandang..berat lagi bahu yg memikul..tabahkan hati..segala yg terjadi ada hikmah disebaliknya..

gua doakan yang terbaik..ada rezeki..Insyallah dilain masa.

epen said...

subhanallah...maha suci allah yg menghidupkan dan yg mematikan..

Joe said...

AL-Fatihah.

Salam takziah buat bro dan keluarga.

Intan ~ Nur Azlina said...

takziah en.jamshid....
insyaallah ade rezeki lain nnt.

Portdy said...

gua doakan yang terbaik untukmu sekeluarga bro,di masa hadapan....

cakap banyak pun tak guna, gua hanya boleh berdoa....

be strong my man!

Dr. Bentara said...

Innalillah. Salam takziah bro... baby tu tunggu ko kat syurga insyaAllah.

Masa anak first aku pun wife ada complication darah tinggi. Check clinic terus refer ke hospital dan beberapa jam terus buat pembedahan untuk keluarkan baby. Alhamdulillah dia dah umur 9 tahun.

deaf-angel said...

friend, smoga tabah sekeluarga.

anak ko ni nanti dia tunggu mak, bapak , kakak abang dia nanti kat akhirat, so sabarlah.

CoOkiE MoNSter said...

Salam takziah...sabar ye? Ada hikmah disebalik sumer yg Allah tentukan utk kite..

eiza in the house.. said...

salam bro..

takziah kepada bro sekeluarga..
kita doakan dia aman disana..
al-fatihah..

kojah said...

takziah bang...

ada hikmah disebaliknya...mudah2an...

kodoklawa said...

menitik air mata aku bila baca n3 ko kali ni..aku fhm sgt2 yg lelaki bukan mudah nak menangis namun bila berlaku sesuatu pd insan yg tersayang maka air mata bukan mudah utk disekat.Suami aku pernah alami gak alami perkara mcm ni tp bukan melibatkan baby sebaliknya aku yg terpaksa dibedah dlm keadaan 50/50 jugak..aku pasti dia pun mcm ko juga ms tu...

bob DC said...

Takziah Jebon sekeluarga daripada aku sekeluarga, aku tak tahu pun anak ko dah meninggal smpai aku baca blog ko nie....harap2 tabah menghadapi dugaan yg melanda sesungguhnyer semua itu ader hikmah di sebaliknyer. Kirim salam pd wife ko dan family ko.

serinditrimba said...

salam,
ingat baru nak tanya pasal baby,

Maaf,aku tak tau kisah ko

muor76 said...

kepade sumua... terime kasih... ade hikmah disebalik yang berlaku....

Anonymous said...

salam...
abg ijam..takziah buat abg ijam n family..semoga tabah menghadapi dugaan...

siti