Tuesday, August 25, 2009

zakat...

jgn lupe bayor zakat.. yer ler time pose nih kene ler bayor zakat fitrah... cek ler kador zakat kat tempat memasing... kalo kat johor ade 2 kador... kalo makan beras mahal.. bayor ler mahal sket... kalo beras murah.. murah ler sket kador nyer...

tapi jangan lak lupe.. ade zakat lenglain yg wajib kite bayor.. zakat perniagaan.. ternakan.. pendapatan, emas perak dll... tapi yg nih ramai yg lupe atau wat wat lupe...

aku rase kalo kutipan zakat.. tetiap tahun memang ler agak byk.. berjute rase nyer...
org kije zakat leh pakai kete beso.. leh dpt bonus.. leh amek staff baru... leh buat bangunan baru... tu tande nyer mewah gak kutipan zakat kat melesia nih...

bukan takat tu ajerk.. kadang duit zakat leh gune untuk bende bende lain (yang bukan asnaf).. contoh... support perbadanan lain... support team bola dll --ni contoh yerk bukan bebetul... bagus tol kutipan zakat kat melesia nih kan...

tapi bape yerk kadar bantuan yg org miskin terime dari pusat zakat? mungkin mewah gak kot... kalo kat bandor besor atau negeri yang kos sare diri dia tinggi,, lagi tinggi dia dpt bantuan dari pusat zakat eikkk?.. aku rase ler.....

mesti orang kije pusat zakat rajin carik orang miskin atau susah... supaye tak nyusahkan org miskin tu... yer ler.. duit ade.. leh ler isi minyak kenderaan nak carik org susah... mane ler tau ade org susah yang memang tokleh nak bergerak.. atau tak tau tempat pusat zakat... atau ape-ape jer ler... yer ler.. kan orang pusat zakat rajin carik orang miskin... bile kutipan zakat byk. mesti ler byk lagi orang miskin/susah yang boleh dibantu... ni aku rase ler..

pade pelajar-pelajar islam ramai yg dpt bantuan dari pusat zakat.... bukan takat pelajar islam yang belajo kat jordan/mesir jerk.. bukan yang belajo ilmu agame jerk... yg belajo jadik doktor/engineer/pengaturcara komputer, penganalisa komputer, jurutera rangkaian... dll semua mesti dpt kan... yer ler.. ilmu lain pon wajib orang islam kene tau.. yer tak.. mesti ramai pelajar islam malaysia kat uk, australia, jepun dll dpt byk bantuan dari pusat zakat... yer tak? ni aku rase ler.. sebab kutipan zakat dah bertambah banyak... cube tengok cam selangor.. mendadak pulak tahun nih... ni aku rase ler...

tu ler aku rase pasal zakat kat melesia nih... yer ler hasil kutipan zakat tiap tahun bukan sesikit.. byk gak..

jadik... jgn ler kite lupe membayor zakat... supaye org pusat zakat bertambah rajin carik orang susah untuk dibantu... bukan dok kat opis jerk sambil tunggu org susah mengesot/merangkak sampai kat kaunter pertanyaan pusat zakat tanye camner nak mintak bantuan dari pusat zakat... atau menangis nangis kuo kat telebisen... dan jugak supaye anak-anak org susah dpt bantuan untuk belajo.. tak kire ler belajo ape.. doktor ker... jurutera ker... pengaturcara komputer ker...janji kerna jalan Allah.. bukan dinilai perlu ke tak bantuan sebab silibus dorang takde bab hadith/alquran/ tasawuf/ faraid/ jinayat dll... takde ler dorang kene bayor riba pade pinjaman lain...

yg aku rase pelik bile ade org kije pusat zakat soh kite carik sendiri orang susah atau miskin untuk dibantu.. kalo niat betul-betul nak membantu ler... jgn dibagi pade pusat zakat katenyer... takut nanti lain lak dibantu atau tak kesampaian niat kite untuk membantu... (yg nih abg ipor aku cite yerk pengalaman dia)

p/s* naper yerk.. imam syafie soh bayor zakat fitrah pakai beras.. tapi kite pakai duit.. kan ker negare kite nih ikot mazhab syafie..

5 comments:

eddie dewanaga said...

kerana jika kita bayar guna duit, sama nilai dgn beras, duit itu takde jangkamasa lupus atau rosak sebagaimana beras dan kawasan penyimpanan beras perlukan ruang yg lebih berbanding matawang...

dan duit itu boleh kita salurkan pada penerima yang hak untuk pelbagai kegunaan.

berteromber said...

betul bro...memang ramai orang komplen kemana peginya wang zakat ni...duit berjuta2 tu disimpan je nak buat apa...tak logik tak dapat cari orang miskin kan..ntah la aku pun tak tau prosidur jabatan zakat ni..waallahualam.

tapi jgn sampai ada amil yg bergaduh berebut pembayar zakat zakat sudah la..(ni berlaku kat kg aku)..maklum la upah amil besar..

deaf_angel said...

ada cerita jugak orang datang mintak zakat..

tapi...rambut warna2 dye, tangan pegang henpon, yang lelaki merokok.

dalam bulan pose beb, siang hari

Rajarockapak said...

wajib tu bro,mana bole lupe..

blackpurple @ jowopinter said...

Kau makan pakai beras apa muor? Hehehe..