Tuesday, September 15, 2009

Akhirat jua lah tempat yang kekal untuk selamanya

pagi tadi.. pukul 4.30... hp wife aku bunyi.. aku sedo... pastu dengor ler wife aku berbual ngan bapak aku... bapak aku cakap pak andak ninggal... aku diam... masih lagi baring.. tak bangun... aku sedekah fatihah pade arwah pak andak..
pak andak tinggal ngan anak dia abang daud... dia memang dah sakit lame gak ler.. last aku gi tengok dia.. memang susah nak jalan...

aritu mase awal pose... bapak aku bagi dia tilam... wat alas tido dia... sian dia tilam dah buruk... pak andak bisu.. pak andak pekak... pak andak tak sekolah... aku cakap ngan dia pakai bahase isyarat jerk... bukan bahase isyarat yg ade kat sekolah orang bisu tu... tapi bahase isyarat yang dicipte sendiri oleh arwah atok jantan aku...

banyak bende yang aku teringat balik pasal pak andak hari nih.. bile aku tingat pak andak.. aku mesti ingat atok tine... bile aku ingat atok tine... aku mesti tingat atok jantan..

ade gak ilmu yang aku dapat dari pak andak.. bukan ilmu dari buku... tapi sekadar ilmu ilmu biase jerk.. ngasah ketam, ngasah sabit, kukur kelape, bertukang, gaji papan, kopek kelape dan ilmu yang berkaitan ngan pertukangan..

seorang demi seorang orang yang selalu ade dalam pikiran aku.. orang yang pernah memangku aku mase kekecik... orang yang pernah memeluk aku... orang yang pernah menyuapkan aku makanan.. orang yang pernah bergurau ngan aku.... orang yang pernah memberi aku duit.. orang yang pernah menimang aku...meninggalkan aku... dah tak ramai orang orang sebegitu dalam hidup aku.. tanpe aku mungkin tak banyak perubahan dalam hidup mereka... tapi tanpe mereka.. mungkin hidup aku akan kurang rencahnya, akan kurang serinya..

ape yang aku mampu buat hanye lah membenarkan sedikit dari ruang ingatan aku supaye terus mengigati mereka.. dan membenarkan ruangan itu ditambah ngan ingatan aku kepade orang-orang lain disekeliling aku..

Al fatihah..

ps* alfatihah gak kepade makcik wife aku yang ninggal pade 23 ogos dan 28 ogos aritu
semoga dosa-dosa mereka terampun.. dan ditempatkankan di kalangan orang orang yang beriman

10 comments:

matakucing said...

alfatihah utk arwah pak andak.

blackpurple @ jowopinter said...

Takziah buat kau dan semua yg rapat dengan allahyarham.. Semga rohnya dicucuri rahmat Allah.... ameen


p/s. Raya nanti sms aku, kita ngeteh eh...

eddie dewanaga said...

semakin usia meningkat, sorang demi sorang pasti ilang dari pandangan...

al-fatihah buat mereka2 yg telah pergi.

berteromber said...

Inalillah wa inalillahirajiun...

Al-fatihah..semoga rohnya dicucuri rahmat.

Rajarockapak said...

al fatihah...
semoga jadi peringatan pd kita yg mci hidup ni.

ainzoo said...

Al Fatihah utk org2 yang kita sayang.
Tu lah..terkadang, ada yang terlupa..sket tlupa utk menghargai apa yang kita ada kat sekeliling. Bila dah takde, baru terasa..huhu..

Dan, orang2 yang banyak jasanya kat kita, pastinya kekal dlm ingatan sampai bila2. Selalu panjatkan doa& sebut nama2 dorang dalam doa. Tahun ni, tahun ketiga beraya tanpa ayah. Namun, masih terasa kehadirannya dicelah2 kekalutan memasak di dapur pada malam raya.

Bang Muor, if ada kesempatan, jemput la mai uma raya ni. No tepon ada kat emel...

ainzoo said...

Al Fatihah utk org2 yang kita sayang.
Tu lah..terkadang, ada yang terlupa..sket tlupa utk menghargai apa yang kita ada kat sekeliling. Bila dah takde, baru terasa..huhu..

Dan, orang2 yang banyak jasanya kat kita, pastinya kekal dlm ingatan sampai bila2. Selalu panjatkan doa& sebut nama2 dorang dalam doa. Tahun ni, tahun ketiga beraya tanpa ayah. Namun, masih terasa kehadirannya dicelah2 kekalutan memasak di dapur pada malam raya.

Bang Muor, if ada kesempatan, jemput la mai uma raya ni. No tepon ada kat emel...

IT'S Me N.a.N.a said...

ouh..terasa sayu pula baca entry niee..hurmm..al-fatihah..

deaf_angel said...

23.8, 28.8, 14.9, ni semua dalam bulan Ramadhan ye. Semoga arwah2 yang ko sebut ni semua tergolong dalam mereka yang beriman.

Beb, selamat Hari Raya kat ko dan family.

Peluang Usaha Sampingan said...

salam kenal nak blogger