Sunday, August 3, 2008

Belajor,Mengajor, Pengajoran

Dua orang anak berebut kan baby car seat.. Dedua nak dok atas kosi tu. Si kakak.. tak nak ngalah.. adiknye pon tak nak kalah. Kakak nyer dah masuk 5 tahun.. adik nyer laki, baru setahun lebih..Kelakuan mereka di perhatikan oleh bapak nyer yang dok berlenggeng makan buah semangka sambil bersandor di kaus..

Si adik mengangkat kaki kanan.. ingin menendang kakaknye. Aik! kekecik dah terra nak nendang... Di hayun pulak tangan kiri.. puk! puk! pekk! dipukulnya kakak nyer. Wahhh! tau nak memukul lak.. Ape sangat ler pukulan atau ketisan budak kecik. Last sekali di amek nyer remote teater rumah jename panasonic..ape lagi dipelangkong nyer kepala kakak..Terus melaung..Tak sempat bapaknya menahan

Bapaknye risau... dia tak ajor pon anak nyer menendang, memukul, ape tah lagik mempelangkong. Nak kate pengaroh tv,, takde lak bapak dia tengok cite lawan-lawan atau cite combat..mungkin sebab pengaruh kengkawan kat rumah pengasuh.. Pikir bapak
Nampaknye si bapak kene melakukan sesuatu.. untuk mengelakkan anak nyer terpengaruh ngan anasir-anasir tidak baik..Pengajaran bermule dr rumah..

Kalo kite jadik bapak/ketua.. kite kene jage anak kite.. Walaupon kite dah ajor perkare yg elok.. jage ler jugak, takut dia terpengaruh ngan kengkawan atau persekitaran dia..
Tapi kalo bapak/ketua buat derk.. tak nak amek tau.. selalu tido jerk..akan hancur ler institusi keluarga.. atau ape-ape sajer ler institusi..

Bak kate bapak tiri mak angkat atok belah pakcik kawan aku..Ikan kalo busuk dia busuk dari kepale..kalo tak nak ikan busuk... simpan dalam peti ais atau masak cecepat..Kalo ikan tu dah busuk kat kepale..ade 2 pilihan jerk.. Sameade buang kepala atau buang ikan tu..tapi lagi elok ler buang terus ikan tu..ganti ler ngan ikan lain..

Tapi ade gak orang yang berkemampuan beli ikan lain masih nak makan ikan busuk.

Sekian terime kasih itu sajer pengajaran mengenai ikan kembung pecah perut dan merah mate..

1 comment:

eeka said...

heehee
leh jadi tokoh bapak solehah ni..
=> ngeh2....
persoalannya..
apa yg si bapak buat terhadap anak2nya yang nakal tu? hahaha