Wednesday, September 17, 2008

Buat keputusan tuko menuko

Dalam hidup kite nih kadangkale kite kene buat keputusan.. banyak bende kite kene buat keputusan.. kadangkale kite kene korbankan sesuatu untuk mendapatkan sesuatu.. kadangkale ape yang kite nak itu ler yang kite tak dapat.. dan ape yang kite tak nak yg tu ler kite dapat.. kite mampu merancang hanye tuhan menentukan..Ade orang takut nak wat keputusan atau tak bape berani.. dan ade yang sayang nak tinggalkan sesuatu untuk mendapatkan sesuatu.. kalo pikir tak bape berani dan sayang baik dok bawah ketiak mak..

Kadangkale kite boleh buat keputusan lepas kite tanye kat orang lain.. tanye kat mak ker.. abah ker.. kengkawan ker.. awek ker.. bini ker.. jangan tanye pade sesumpah atau sumpah sumpit lak (nanti dia dok senyap jerk sampai skang).... Mungkin lepas tanye orang baru kite leh pikir ngan rasional.. tapi kalo tak tau gak p ler solat istikarah (bagi orang islam jerk).Kadangkale kite kene berani tegakkan keputusan kite.. yer ler. kadangkale ade org tak setuju ngan keputusan kite.. kene ler meyakinkan org lain bahawa tu ler keputusan yang tepat..

Tapi kalo wat keputusan tu kene ler rasional/munasabah dan sesuai ngan pengetahuan korang.. takkan ler ko yg memang kijenye tukang jahit nak tuko kije jadik pomen kete lak.. memang ler makan tahun..cam main rugby gak... ko memang dah main scrum half.. mane leh tetibe ko nak main prop.. nak mampus?

Tuko tuko pon nak kene tanye pendapat org lain gak.. kalo ko jadik ketua daerah dah hancur korup dan pengor takkan ler orang ramai setuju nak ko jadik bendahari daerah tu pulak.. lagi ler hancus.. lain ler kalo ko ade agenda sendiri... heheheheheh Pastu jangan ler memandai ko lantik orang yang bacin pekong dan pengor menggantikan tempat ko.. lagi ler subal beb.. hancus..

Kepade kawan aku yang dok tanye pendapat tadik.. harap ko pikirkan ape yang terbaik.. jgn pikirkan mase skang ajerk.. pikirkan mase depan sekali.. aku hanye boleh memberi nasihat.. tak dapat memberi nasi... ko jer ler yg kene wat keputusan... tapi jgn ler rujuk sotkabor utusan

4 comments:

xy bundle said...

betol tu bro... hidup ni kena sentiasa buat keputusan... btol @ salah keputusan yg kita buat, e2 xpenting... yg penting keputusan tu tetap kena buat... mmg la kita mengharapkan keputusan kita tu btol dan tepat tp kalau kita xde pengalaman mcm mane nak boleh jadi btol... apa2 pun, kita byk belajar dengan pengalaman... uikss.. panjang lak komen nye. mcm nak tulis blog lak... muahahaha...

mama ranggie said...

errrmmmmm...........

Sastri said...

dalammmmmm tuuuu...

Anonymous said...

abih nak tanya ko ker?