Tuesday, September 9, 2008

Nukilan hati yang berbulu

Tadi mase aku tunggu komuter (yg dah dinaikkan taraf dan memberikan perkhidmatan gemilang terbilang) aku beli ler sotakbor.. Utusan.. bukan takde pekdah utusan pade aku tu.. ade.. leh buat alas meja makan atau buat sampul bontrot mase yasinan kat umah mertua aku.. dan jugak buat bungkus perot ikan sebelum dimasukkan ke dlm plastik kecik..

Dalam utusan tu ade ler topik menarik muke surat pertame, 'Harga keperluan raya dijamin stabil'.
Dalam hati aku.. 'ye ye ooo jerk'.. pastu belek ler muke surat lain.. ade tajuk nih 'Harga santan, daging lembu naik' . Kerok kepale aku. Santan naik rege? Dah hampir pupus ker kelape kat melesia nih? pengeluaran kurang ker? (macam beras aritu) .. Depan cakap lain.. dlm dah cite lain, mende nih? Atau mungkin bebarang akan naik rege sampai 30 ramadhan dan dijamin stabil pade 1 syawal?

Seperti biase aku berkate dlm hati. Ni ler statement dari orang yang cakap berdego-dego (jadik menteri dikalangan bangse yang ajaib kene cakap berdego).. Sebelum sebelum nih antare statement yang amat bagus dan cemerlang ialah.. Minyak naik barang tak naik, Minyak naik inflasi tak naik, Minyak naik kite masih cukup makan, Beras dijangke turun rege bulan Ogos.. bla bla bla.. Korang tengok ler betape pengor dan kenyor mereka itu mengeluorkan kenyataan..

Kite sumer tau inflasi kat melesia nih yg terburuk dlm 26 tahun (tapi bagi pembace utusan aje dorang takkan tau).. tu pade kadar bape percent jerk.. 7 percent kot (aku pon lupe)
Tapi kalo tengok rege barang.. ermm susah nak cakap.. takdenyer kenaikan brg hanye 7 percent..

Bengang aku siot.. ni ler malang nyer kalo kite mempunyai pemimpin yang hanye tau bercakap dengan berdego-dego. pemimpim yang hanye pandai turun padang bile ade reporter, ade pengampu dan yang sewaktu ngan dia.. tapi aku rase kalo dorang turun tanpe pengampu mesti orang tak kerumum.. maki dlm hati ade ler kot...

Memang ler skang nih kite kene singkirkan mereka mereka yang pengor nih.. untuk menjamin mase depan anak-anak kite.. gantikan mereka ngan orang lain yang tau memikirkan orang lain

2 comments:

Si Jambi Darat said...

yup..aku setuju tu..
aku rasa Malaysia dah semakin JAHANAM..
heheehe

blackpurple @ jowopinter said...

Sabor Muor...Sabor...

Malaysia boleh!

Ha ha ha!