Friday, March 27, 2009

taksub ker? part 2...

ade sorang kawan aku nih... dia sedaerah ngan aku..muor.. skang dia kije kat satu negeri lain. dia nyer slang muor memang dah tokleh ubah dah.. walaupon dia pernah merantau ke beberape negeri lain yg menggunakan slang yg lain lidah dia tetap akan sebut perkataan yg biase disebut di muor..

dia nih tau banyak sejarah pasal muor... pasal padang.. pasal temenggong muor.. pasal sultan ali.. pasal kerajaan raja chempa bugis kembayat.. panglima lidah hitam.. panglima hitam.. lembing awang pulang ke dayang dan bermacam-macam cite sejarah... asalkan sejarah tu ade kene mengena ngan muor

malah dia tau banyak cite misteri yg ade kat muor... ulor besor bawah pasor.. cite si tanggang.. malim demam... kerande terbang.. pocong kat bakri... kerang besor bawah jembatan.. pawang buaye... batu hitam... batu hampor... dan bermacam-macam lagi... asalkan cite mesteri tu ade kene mengena ngan muor...

dia pon tau cite ramai individu-individu yg ade kene mengena ngan muor... cam kiyai salleh.. mat indera.. turkirah.. tuk guru silat sendeng.. kiyai shamsudin.. gani seman.. usman awang.. ibu zain... muhyiddin yassin.. zali anak pakcik kassim... tun ismail... lim kit siang... dan ramai lagi... asalkan org tu ade kene mengena ngan muor...

pastu aritu aku ade jumpe dia.. dia cite kat aku... dia boring dok kat negeri yg dia menetap skang.. tak tau nak gi mane.. semua tempat dah pegi.. semua dia rase boring... dan yang paling dia boring bab nak makan kat kedai.. dia tak tau nak makan ape... takde yg sedap.. takde yg memenuhi citerase dia.. yang banyak ade kat tempat dia tu.. kedai siam ngan kedai mamak... same jerk semua.. mane nak best...

lain ler kalo balik muor.. nak makan ape? mee rebus? mee bandung? sate? lontong? nasik ayam berlade? nasik goreng ayam berlade? nasik ayam goreng berlade? nasik beringin? asam pedas? mee sipot? bubur ayam? nasik beriani?apam balik yg kecik-kecik tu? minum air pear? dan bermacam-macam lagi ler... pilih jerk nak makan kat kedai mane.. ikut ler peberet memasing.. semua nyer murah dan sedap.. sampai epok-epok pon sedap (kat area tnb muor)

ermm bebetul kawan aku tu ingat pasal muor... heheheh bebaru nih dia cadang nak buat bendera muor dan tampal kat kete n moto dia... (kalo nak tau bendera muor yg mane.. tu yg kat header blog aku nih)... pastu nak letak ejaan muor dalam bahase jawi kat bawah bendera tu...

ermm satu bende jerk yg aku leh cakap.. member aku nih memang taksub ngan muor... memang muorian sejati.. aku respek kat kawan aku nih... dan yg pasti ramai lagi org muor yang taksub cam member aku nih... sape yg asalnye org muor dan skang tak ingat muor.. memang ler ade harapan jadik cam tanggang kat bukit treh tu... hehehehheheh

11 comments:

matakucing said...

ooo baru aku tau mour ada bendera yer.. ermmm???

deaf_angel said...

suruh ler kawan ko tu tulis dalam internet ke, blog ke, buku ke apa2 pasal Muar yang dia tahu..

orang melayu selalu tak rekodkan kat mana2 apa dorang tahu tentang sejarah tempat dorang , kampung ke hapa ke,

tu ah, nanti terus hilang gitu je, takde kenangan atau catitan

Anonymous said...

Jgn dilupe citer Uda Hamid, jgn lupe pasal Kubu Wak Nayan, Jgn lupe kewujudan Portaleza d' Muar, ingat pasal dua blok rumah mubaligh kristian yang tinggal dua je kat M'sia, harus tahu pasal kubur askar inggeris perang dunia kedua di Muo,kena tau bahawa saksi tragedi Bukit Kepong ( Mak Yam ) masih ada di Muo, harus tau artifak sejarah sewaktu perang Jementah sekarang ada banyak di Pt. Sakai,kena tau pasal meriam di Sg. Meda(Lenga), kena tau kat tanjung selalu buat ekspo....

berteromber said...

aku lahir je kat Muo...tapi tak pernah duk Muo walaupun tiap2 tahun pegi Muo...adakah aku boleh diconsiderkan sebagai org Muo?...haha..

tapi yang aku tau...kebanyakan org Muo ni berasal dari Siak,Riau...tu pasal cakap muo..beso..dan aku adalah keturunan yg ke 5 yg berasal dari sana...kira aku bangga jugak la lahir kat Muo...hehe..

blackpurple @ jowopinter said...

Yeah!

Hidup Muor! [77 kali]

Saudagar Mimpi ... said...

Keluarga M Nasir pun dikatakan asal dari Pagoh Muo sebelum berhijrah ke Spore.
Dlm cerita KSJ pun ada mention pasal muo...

Aku pun asal muo gak tau....

Muo sememangnye best! hahahahha

*oh ye! jangan lupa sejarah Melaka juga ada kena mengena dgn Kota Buruk yang dikatakan ada kat Jorak tu.

kucingorengemok said...

betul, betul... org tempat lain bab makan FAIL.

muor76 said...

matekucing..
memang ade.. tapi penggunaannyer skang kurang meluas

deaf_angel..
dia dok tulis kat dlm laptop dia jerk

anony..
ape kate ko share info yg ko tau.. baru org lain leh tau

berteromber..
org yg leh dikategorikan org muor.. adelah sesape saje yg ingat kat muor.. dan rase muor tu best... heheheh

black..
hidup selamanyer... yeahhh! \m/

saudagar..
muor memang best..
name muor pon dah ade lebih awal dari kedatangan parameswara

kucinggorenggemok..
aritu gua bedal mi sipot.. ngan murtabak singapore kat seberang (budak buat murtabak tu member aku)

Anonymous said...

Muor...terlalu hebat nostalgia nye. maklum ler tempat kelahiran dan pembelajaran diri.

Muor kini...Telah hilang sentimentalnye, sibuk seperti kolumpo. Pulang sekiranya ingin memancing udang atau membeli kupang serta santai di Tanjung Emas.

Geng Metal said...

hehehe, jumpa org muo lak kat sini .... yo broooo idup muoooo!!!

mahmud said...

aik bro dh buat blog..torbaik ler org muo