Thursday, June 11, 2009

luper bahase melayu...

Aku tak tau ler aku dah pernah cite ke tak kisah nih..

cite dia camnih.. Mase aku kat belajo dulu.. ade ler satu port makan.. kat situ ade banyak kedai makan.. Ade sekali aku gi le makan kat situ ngan kengkawan aku
Masuk ler satu kedai.. so kiterong order ler air dan makanan...

nih dialog aku ngan budak yg amek order tu..

Aku :'Dik sini ade air buah tak?'
budak : 'Ade.. memacam buah ade......'
sambil dia sebut ler semua yg ade..

Aku terpandang ler ade lobak merah kat situ...
Aku :' Kalo camtu bagi saye lobak susu satu..'
Budak :'mintak maap bang.. lobak susu takde'

Aku dok kerok kepale.. aku rase dia ade sebut tadik.. pastu aku order ler lagi
Aku :'Carrot susu ade?'
Budak :' Carrot susu ade... '
Aku hanye senyum sendiri ler..

Lagi satu terkene mase nak beli bola untuk bola tampar...
pegi ler satu kedai sukan nih.. dok tanye.. ade tak bola untuk bola tampar..
dengan keyakinan yang tinggi.. budak yg jage kedai tu cakap takde.. padahal ade..
Pastu bile tanye kat budak tu.. dia pon cakap.. 'ooooo nih bola untuk volleyball'

memang bagus kalo tau bahase omputeh.. tapi tak bagus kalo terus lupekan bahase melayu...

ps* dulu ade ler dengor perkataan mata-mata dan rumah pasong.. skang takde lagi dah.. takde nilai komersial kot..

10 comments:

deaf_angel said...

great post

rumah pasong huhu
dah berdozen tahun kot aku tak dengar orang pakai perkataan ni..

amirhamzah64 said...

rumah pasong tu balai polis. Rokokonsol tu apa pulak?

Nak tau?

Local Council......hehehe

eddie dewanaga said...

satu hari lepak dgn brader2 gua di pasar kg melayu majidee... kena sate beb!
sate kg melayu mmg ala2 60an punya stail mak gua bilang...

gua: bro, mintak sate perut eh...

bro: dik, bagi sate perut dgn ayam. timun dgn bawang lebih, ketupat tak nak...

budak sate: bang... sate perut takde.

bro: eh, yg tu apa?
(sambil tunjuk kat atas meja)

budak sate: itu sate babat...

*adoi, nak aje gua hagolkan kepala budak ni kat tiang...

Rajarockapak said...

melayu mudah lupa....melayu sekarang dah disogok dgn mcm2 adat dan budaya yg kebanyakannya menyimpang dari tatasusila bangsa melayu sendiri.tepuk dada tanya selera.

p/s...gua pun sama gak.he..he..he..

berteromber said...

gua rasa ramai dah budak2 johor pun tak tak buah semangka tu apa?

dan makin kurang org guna perkataan epok2...

eeka said...

ish, tau la buah semangka tu buah tembikai tau... hahaha jangan pandang sebelah mata tau kat budak2 johor ni... ish ish... tercabar jiwa kejohoran saya ni... hahaha poyo jerk....

kucingorengemok said...

saya paling tak setuju 'belanjawan' ditukar jadi 'bajet'. BAJET. ejaan pun cam brg tiruan yg cokia.

Chenta Hati said...

Ha ha.. ko memang best la

muor76 said...

deaf...
memang dah berkurun tak dengor

amirhamzah..
tonkosol.. tonbod... gamen... heheheh

edie..
babat.. heheh lame gak aku tak gune..

raja..
lupe...? janji rock... kekekek

berteromber..
bile aku sebut semangke.. org dok berkerot dahi.. eh epok-epok tu ler perkataan melayu yg asli.. bukan karipap yang diamek dr curry puff

eeka..
elehhh... tu pon abg yg bagitau aritu.. kalo tak mau berkerot gak dahi...

kucing..
cokia dan cap ayam... kekekek

chenta...
aku best.. wah hidung aku dah bertuko jadik spek...

epen said...

melayu yg perangai tah aper2 mmg selalu lupa bahasa sendiri...