Tuesday, June 23, 2009

aku sokong komunis?

dedulu.. aku pernah citer pasal mat indera kat sorang kawan aku... pastu dia dok tanye aku... 'Ko sokong komunis ker? Ko sanjung komunis ker?' Aku tanye dia balik... 'Ade tak keluor kenyataan yang aku sokong komunis tadi?'.. 'Takde' kawan aku kate.. Pastu aku tanye ler dia balik 'Bes tu naper ko cakap aku sokong komunis?' diam kawan aku...

Pastu aku ade ler masuk citer mat indera kat blog aku.. aku ade ler terjumpe kat blog lain yg mengaitkan entry aku pasal mat indera nih dengan sokongan terhadap komunis... pelik.. pesal tah org kate cam tu... aku hanye memasukkan sejarah jerk untuk dipikirkan.. bukan pikir dari satu bahagian jerk. pikir dari dua bahagian.. bukan pikir dari otak kiri jerk.. tapi harap dapat gunekan otak kanan sekali..

adekah dengan mencerite kan pasal najib aris yg bunuh canny ong tu menunjukkan aku nih menyokong pembunuhan? aku cite pasal najib aris tu pasal dia kawan aku.. pasal dia orang muor..

cam tu gak pasal mat indera.. name dia top kat muor..

yang org tau dia komunis.. dia yg mengetuai serangan di bukit kepong... dlm novel bukit kepong name dia disebut.. dan dikenali sebagai melayu yang jahat.. dalam cite bukit kepong dia dikenali sebagai komunis melayu yang tiup trompet tu..

tu cite dari sebelah pihak.. dari pihak lain.. lain lak cite dia.. org cite.. bukan dia yg ketuai serangan tu.. yusof rono dan sorang lagi polis yg selamat mase serangan komunis kat balai polis bukit kepong cite mat indera yg tahan komunis dari bunuh dorang.. dan ape yang dikatekan oleh mat indera mase tu berbeza dari dalam novel... orang kampung mat indera ade cite yang mat indera selalu berjemaah kat surau.. mase mat indera kene tangkap.. ramai gak melayu pade mase tu yang simpati dengan mat indera.. bukan simpati sebab sokong komunis.. tapi sebab beliau adelah mat indera..

aku hanye citer ape yang aku dengor.. takde pon cakap aku sokong komunis.. aku hanye minat sejarah.. dalam keluarge aku pon ade kisah yang melibatkan komunis... Atuk sedare belah mak aku (ketua kampung) satu keluarge kene bunuh ngan komunis.. Korang marah/sedih tak kalo kejadian nih jadik pade keluarge korang? Tentu marah kan?
Atuk sedare aku (yang lain) belah mak aku gak.. telah mengamek sorang anak ahli komunis jadik anak angkat, mase tu sepupu angkat mak aku dalam buaian.. Ahli keluarge nyer yang lain semua kene bunuh ngan group selempang merah.. Skang sepupu mak angkat aku tu ade kat perak.. Atok laki aku belah bapak aku lak pernah ditangkap komunis dan saat pisau kat tekak dia.. seorang komunis cine telah menahan komunis yang nak kelor arwah atok aku... rerupenyer komunis tu kenal atok aku... masih panjang umor atok aku mase tu..

Ade orang tak tau.. aku pon ade menaip pasal kiyai salleh.. aku menaip pasal kiyai salleh sebab dia top kat muor.. tapi pasal kiyai salleh aku lom masukkan dalam blog aku nih.. cume masukkan dalam forum jerk...

Kalo kite bace sesuatu citer.. cari ape yang tersurat dan tersirat.. jangan bace tanpe memikir....

*p/s tq kepade orang-orang yang copy paste entry aku pasal mat indera nih... tq gak kepade orang orang yang copy paste entry aku pasal kiyai salleh kat forum carik... dan tq gak pade sesape aje yang copy paste ape-ape entry aku kat blog atau forum.. sebab tanpe pengopy paste ape yang aku taip tu tak ramai yang bace... tapi kalo leh letak ler kredit.. hehehehheheh

8 comments:

kojah said...

uiii, lama xsinggah cni...pekaba bang??sihat??bini abg ngah preggy ek?tahniah!
ha, baju bundle cpe kt opis?abg ke??

matakucing said...

ermm biasa kita dgr komunis hanya pada sebelah pihak..aku rasa file fahmi reza tu bagus utk ditgk..10 tahun sebelum merdeka & revolusi 48.

deaf-angel said...

thanks for sharing bro.

Sejarah kalau ikut buku, ditulis oleh orang yang menang dan berkuasa. Tak semestinye sejarah ikut buku tu semua betul, tapi dah kena approve ngan mereka yang menang dan sedang berkuasa.

Ni aku cakap secara am je.

epen said...

kenkadang org ni becakap ngan kite tak pakai otak...pandang org pakai mata je...bukan pakai mata hati...lantak la kat diorg..

berteromber said...

aku setuju dgn deaf...sejarah ni anytime je orang boleh ubah2..ikut sapa yg berkuasa...sesuatu yg baik boleh esoknya jadi jahat begitulah sebaliknya..bagi aku lebih suka nak tau cerita 2 belah pihak..

teruskan menulis cerita2 sejarah ni...aku pun berminat..

eddie dewanaga said...

statement yusof rono tu betul, mat indera yg halang komunis tembak polis2 yg cedera dan tak berupaya melawan...

najib aris tu lu kenal ye bro...?

muor76 said...

kojah..
wife abg dah nak masuk 7 bulan dah.. baju bundle sape lagi kalo bukan abg nyer

matekucing...
file tu memang bagus.. kene kaji dari kedua-dua pihak

deaf angel
kalo dlm buku tu selalunyer dah diedit..

epen..
hehehee

berteromber..
aku akan terus tulis dan terus menulis..

edie
tapi tu yang orang tak tau.. takde pon tulis dalam novel bukit kepong.. yg ade cume ikot ape yg penulis dia nak tulis... tapi ramai org tua kat muo tau pasal mat indera nih..
najib aris tu sebaye aku..sekampung.. ade gak lepak umah dia.. main bola ngan dia.. pasang pelite 7 likor ngan dia.. pinjam boot askar dia.. pinjam pam beskal dia.. dan ade satu buku dia pade aku skang nih..

Sagil said...

teruskan cerita sejarah tuan tu...semoga jd iktibar