Monday, June 29, 2009

Sayang dan kurang sayang..

Kalo kite gi umah orang.. kekadang kite dapat tengok gambor-gambor yg diframekan dan digantung kat dinding umah orang tu.. gambor family ler.. gambor kucing ler.. gambor vespa ler.. lambretta atau kete volkswagon...

Salah satu gambor yang selalunyer ade ialah gambor anak-anak tuan rumah konvokesyen.. power siot anak tuan rumah tu.. konvo kat obersea.. universiti oxford... hartford.. dan pelbagai u lagi.. tak kire ler local u ker atau obersea..

dan bile kite tanye pasal gambor tu.. mesti tuan umah dengan bangganyer bercerite.. ni anak laki yang kije doktor.. mase konvo kat uk.. ni anak pompuan pakar sakit puan konvo kat ireland.. ni anak laki yg dok kat terengganu kije engineer.. konvo utm..
bangga siot mak bapak bercerite.. yer ler.. anak-anak mereka power..

Ape yang pernah bapak aku lalui.. dia ade ler gi umah kenalan dia.. pastu ade ler gambor anak-anak tuan rumah konvo.. so bile bapak aku bertanye.. tuan rumah pon bercerite ler dengan banggenyer... Tapi gambor yang tergantung tu.. takde lak gambor 2 orang anak tuan rumah yang lain... So bapak aku bertanye ler.. ape kije anak pertame dan yang kedua..?
Ape yang tuan rumah cakap hanye ler.. kije biase jerk.. (ade ker kije luor biase cam pam tayar ketapi? hehehehhe...) so bapak aku tanye ler lagi kije biase tu kije ape..?
Tuan umah pon cakap ler.. yang tua kije kilang jerk.. yang no 2 kije kerani gomen jerk..

ermm Tuan rumah bangga ngan anak yg belajo tinggi.. Tapi naper tak bangga ngan anak yg kije bese tu? Nampak lak cam tuan rumah ni pilih kasih.. kenape tak dihargai anak-anak yang kije bese tu.. letak ler gambor dorang sekali.. kenape tak berbangga ngan anak-anak yang kije biase tu kerna dah berjaya menjadik manusia? kenape sikap cam nih ade pade sesetengah mak bapak.. anak yg kije bagus.. sayangnyer lebih.. anak yang kije bese.. kurang ler sayang... (ni kate bapak aku)

ade yg lagi best.. cucu kije power sayang nyer gile babeng.. anak sendiri yg jadik guard.. tengok pon nyampah.. pastu mase raye.. anak sendiri kene keluor dari bilik.. sebab cucu yang kije best tu balik kampung.. hebat.. sepatutnye.. anak sedare kene lebih hormat pakcik.. ni tak.. pakcik lak yang kene lebih hormat anak sedare...

Ini ler manusia.. kalo ade kije bagus.. pangkat.. ramai org pandang.. ramai orang sayang.. ramai orang sanjung.. tapi ko takde ape-ape... suku mate pon tak pandang..

Same ler cam parti bangse ajaib.. dulu ade sorang bekas MB.. mase dia jadik mb.. perghh.. punye ler ramai orang kat keliling dia.. tapi bile dia dah tak jadik mb.. sorang sorang lari.. sampai ler dia sakit.. melarat.. tak ramai rakan seperjuangan dari parti bangse ajaib yang datang menjengok nyer... sian dia.. arwah dah..

ape yang bapak aku pesan kat aku.. anak-anak kite kene hargai semua.. kene sayang semua.. kene terime semua anak kite... sekurang-kurangnyer mereka dah jadik manusia.. takde ler nanti dorang akan nyusahkan kite... Di mane keadilan dalam diri kite kalo kite hanye melebihkan seseorang anak kite ajerk?

10 comments:

epen said...

betul3x....mmg byk perangai mak bapak skang mcm ko ckp...lebih pada dunia jerk..yg penting kene ajor anak dunia akhirat.. jgn pangkat aje beso tapi perangai tah ape2..mcm setan...

Jagung said...

Adik beradik aku dah 3 org kuor Universiti. Sorang keje oil co. kat KL, aku sendiri lulusan jurusan undang2 dan adik aku cekgu kat BP.

Tp dah mcm tu pun, mak aku suke angkat akak aku yg kije oil co. tu. Mcm aku dgn adik aku ni takde kelulusan.

Klu takde kelulusan tinggi pun, takkan le nak beza2kan anak psl kelulusan, kije atau gaji.

Kdg2 mmg betul, mak-bapak sekarang ni pikir ntah mcmana aku pun tak tau.

Pendidikan agama dan kasih sayang yg patutnya diutamakan mak-bapak.

Bukan rete-bende daki dunia!

serinditrimba said...

Aku setuju sangat.
Lenkali aku nak gantung gambar ikut kerajinan anak2 boleh?

kucingorengemok said...

tak kasik mak gantung gambar² 'kejayaan' sbb masa tu gemok debok... hahaha

deaf_angel said...

kenalan bapak ko..

mungkin dia tak tahu, anak2 dia yang keja kuli gaji kecik tu la yang agaknye siang malam doakan untuk mak pak dorang, mintak ampun untuk mak pak dorang.

mungkin dia tak ingat ni semua pasal dia kejar pangkat dunia.

matakucing said...

nape nak beza2kan anak? setuju ngan dep..padahal mereka tu jugak darah daging & keturunan dia jugak.

berteromber said...

hmmm...manusia memang camgitu...lebih kepada material dan duniawi...susah nak cakap la...aku pun ada 3 anak...harap2 aku berlaku adil la kat anak2 aku..tak orang tak kita kan...

er..aku ada gantung gambo anak2 aku konvo tadika...hehe..ni adil ni...frame dan saiz sama besar...cuma yg kecik je takder...pasal lum tadika..hehe..

muor76 said...

epen

ha'ah setan... setan gondel epen... kekek

jagung

mak bapak skang memang ramai camtu.. kalo dah tua tengok jer ler sape yg leh jage dorang..

serindit..
aku rase ko ikot ler ketinggian anak ko.. lagi ok kot..

kucing..
gemok itu kiyutt kkekekekek

deaf..
manusia jaman skang memang nak kejo pangkat.. tengok ler nak pilih menantu pon nak yg ade degree.. pastu dok canang satu kampong..

matekucing..
bese ler manusia.. hanye manusia jerk yg suke beze membeza.. harap kite tak cam tu..

berteromber..
bykkan berdoa supaye kite menjadik manusia yg akan meletakkan sesuatu pade tempatnyer..

eddie dewanaga said...

pengalaman gua, yg letak gambar2 anak masa konvo, anak2 tu la yg susah balik jenguk mak abah... busy keja memanjang, yg anak tak de dlm frame, tak belajar tinggi, takde konvo2 ni, yg itulah dok jenguk, tengok, jaga mak abah diorang 24/7...

muor76 said...

edie..
memang ramai cam tu bro...
sib baik ler aku adik beradik tak camtu.. cume akak aku jer susah nak balik sebab bukan org senang..
aku adik badik rajin balik sebab gambor kelulusan kiteroang takde kat dinding kot.. kekekek