Wednesday, June 3, 2009

_____________ muor

aku suke makan asam pedas... kalo bini aku masak asam pedas.. aku akan isi kuah nyer sampai meladong-ladong... pastu aku akan hirup kuahnyer dulu.. sedap siot.. nak nak kalo ikan yg dibeli dr jeti pt jawe.. kadang aku ade gak makan kat luor...

kat seremban nih aku ade ler beberape kali makan asam pedas kat luor.. sekali tu aku terpandang.. satu kedai.. terpampang asam pedas muor... tapi bile makan.. perghh.. aku tak tau camner nak cakap.. cam siot rase nyer.. camner ler org tu leh gune name asam pedas muor... pastu ngan minyak menais-nais.. wat rugi duit.. jerk..

pastu ade sekali tu.. aku makan kat kedai gak.. ade ler menu mee bandung muor.. aku pon order ler... pastu bile sampai... aku tak tau ler nak cakap.. nak kate cam mee kari ade gak.. nak kate cam mee sop letak lada kisor ade gak.. serius sakit hati.. pakkal ler mulot aku nih tak cukop ketor...

tak salah ler kalo nak gune name muor pade jualan.. tp kalo nak jual name muor tu (bukan muor76) buat ler bebetul.. jgn bagi org muor yg makan terase nyirap sirap dan rase cam nak hagolkan kepale tokei kedai..

aritu.. aku ade gi selayang.. ternampak ade orang jual jambu batu.. kat banner dia tu.. dok tulis 'Jambu Batu Muar' heheheh jambu batu pon dah ade muor nyer... tu lom kire lagi rojak petis, duku, langsat, durian, batang burok... ape lagi yerk... ramai gak yg dok jaja name muor eikk.... heheheh

entry nih bukan nak nunjukkan ketaksuban aku pade muor(walaupon yerk).. tapi teringat, betape tak puas atinye bile makan makanan yg tak sedap..

14 comments:

serinditrimba said...

ha..betul-betul.. benci betul bila makan mee bandung muar yang tah hapa-hapa tah rasa dia...

deaf_angel said...

ni ko dah cerita ni, mula dari sekarang aku nak perhatikan masakan aku makan betul2..
kalo2 ada nama Muor kat belakang dia

CoOkiE MoNSter said...

(tolong serinditrimba) betul4..

berteromber said...

biasa la tu...propaganda nak lakukan jualan...kalau bukan org asal Muo...mana nak tau rasa asli asam pedas mee bandung Muo...kalau pacak signboard mee bandung London pun org caya...hehe

eddie dewanaga said...

gua suka perkataan...

meladong-ladong.

hagol kepala.

hahaha... seriously, 'Muo' abis siot!!!

yup, diorang ambik kesempatan dgn popularnya produk2 muo ni utk pasaran... tapi haram tak sedap!

Uncle G said...

ermmm 20.6 nie aku cuti.. kalau sempat aku pon nak p muar.. jom....

kucingorengemok said...

kecewa jugak kalau org jual goreng pisang tulis besor² "sambal kicap johor" tapi sambalnya cair berdeneh ngalahkan air kosong... buat malu kaum!

ainzoo said...

tambah lagi satu dr eddie dewanaga:


menais-nais

ekeke..

mmg pon...hanya org muor je yang ble tau rasa sebenar masakan muor...ala2 `hanya En Johari yang kenal En Manikam..` (erk..boley ke seleweng peribahasa nih? )

Rajarockapak said...

gua banyak kali dah terkena mcm tu bro..tomyam perisa asam pedas ada,mee bandung perisa sos tomato ada...hei..ntah la.

blackpurple @ jowopinter said...

Aku rasa dorang mempergunakan nama 'Muar' la Muor... Mentang2 la Muar glamour... Hehehe!

Kat PJ pun ada satu gerai bergerak jambu batu Muor. Sebelah Jaya Supermarket yg runtuh tu. Hehehe!

amirhamzah64 said...

Kalau nasi bariani pulak sibuk jual nama Batu Pahat. Jalan Masjid India KL ada jual nasi bariani Batu Pahat.....tapi memang org Batu Pahat yang jual pun. Hehehe.......

Suka mee bandung Pt.Bulat masa kecik2 dulu. Dulu tengok bola kat stadium Muo....Piala FAM, Muor lwn PKNS, tahun berapa tak ingat, naik basikal je dari Semerah.

sheme said...

lama aku tk guna pkataan menais-nais2. hehe

takat meladong2 tu biasa aku guna bila marah ank aku,letak kuah sup atau pindang penuh pnggan, smpai tenggelam nasi.

muor76 said...

semua...

jom kite makan mee bandung... tetibe air lior aku meleleh lak nih.. heheheh

Sagil said...

cadangan mkn mee bandung muar asli kan mane tuan? bas sten ke?