Friday, May 9, 2008

Cite pasal tempe


Bile sebut tempe...
Otomatik orang akan pikir jawa..
Otomatik orang akan teringat khir toyo..
Ade orang suke tempe..
Ade orang tak suke.. katenyer 'ni org jawa nyer makanan.. orang kampung punya makanan, mane ade standard'
Ade yg cakap 'aku bukan jawa, tak makan tempe'
Memacam lagi yg pernah aku dengor kenape orang tak makan tempe.

Pade aku tempe nih sedap.. aku suke makan tempe goreng, dicecah ngan sambal kicap.. kene lak ngan kopi 434.. perghh memang tak toleh kiri kanan..Tempe nih bukan sahaja ade di malaysia, ade di indonesia, di singapura di beberapa negara-negara asia yang lain. Malah tempe juga ade di eropah (diperkenalkan oleh orang belanda yang menjajah indonesia) dan us..Jgn tak tau ade tempe made in us..

Kat melesia cukup senang kite nak jumpe tempe.. kat pasor, kat pasor malam, kat kedai dll.Tapi, menurut seorang lecturer adik aku, di us tempe di jual di farmasi.. Kite tak jumpe tempe bersepah-sepah cam kat malesia. Tempe kat us nih adelah satu makanan yang berkhasiat, Dalam pemprosesan tempe ni.. ia menghasilkan agen antibodi natural Ia adelah satu makanan yang mempunyai protein yang lengkap dan mengandungi asid amino.
Tempe mengandungi banyak faedah untuk kesihatan seperti menguatkan tulang, mengurangkan simpton² monopos, mengurangkan risiko penyakit coronary heart dan sesetengah cancer. Kulat yang dihasilkan juga mempunyai kebaikan untuk tubuh badan kite.. Tapi satu jerk yang aku rase takde... 'makan tempe untuk menegangkan kulit' ... hehehhehe (hanya sorang ajerk yg berjaya menegangkan kulit ngan tempe)

Tempe skang nih dah moden sket.. dah dibalut ngan plastik. Tapi aku lagi suke tempe yg dibalut ngan daun..Lagi syok aku rase.. kulatnye lagi gebu.. lagi best bau nyer...
Pade zaman jepun dulu.. oleh kerana ketiadaan kacang soya.. ade orang kampung yang membuat tempe dari isi biji getah Ishh rase cam pelik kan.. tapi nih leh arwah atuk aku cite..

Tu ler serba sedikit cerite pasal tempe.. harap sedikit maklumat ini boleh dikongsi ngan orang lain.

3 comments:

happiestmummy said...

kat tganu ni aku cuma jumpa tempe balut daun sekali aje..tu pun kat pasar kemaman..yg dlm plastik byk laaa..pak mertua klu g umah biras aku x pernah tinggal tempe..g umah x nak bawakan aku tempe pulak..hehehehe..

Uncle G said...

aku suka gak makan tempe nie. tapi kena beli kat kedai sebab orang kat umah aku tak tau makan tempe

Anonymous said...

warghhh... tempe...
nyum2...
kecur lidah dibuatnya...