Tuesday, May 20, 2008

Menipu

Ade 2 orang adik beradik lelaki, mase kekecik baik.Tapi bile dah besor dan ade anak, bergaduh.. sampai bercucu bergaduh.. tak bertegur.. pernah bertumbuk.. raye tak datang umah..Jangan kata adik beradik.. isteri dan anak-anak memasing pon tak dibenarkan pergi ke rumah sedare..

Tapi lelama.. kendur perasaan marah pade sorang adik beradik tu..Dia cube berbaik.. tapi masih gagal.. mungkin belum tibe masenya..Di cube nyer pulak menggunakan orang tengah.. sape lagi kalo bukan sedare gak.. sepupu sepapat.. tapi masih gagal gak..Masih tak dapat berbaik..

Kaki yg dah tak marah tu belum lagi dapat jejak tanah yang masih marah lagik..Lelaki yang nak berbaik tu masih tak lemah semangat nak berbaik ngan sedare seibu sebape dia. Lantas dia menyatakan hasratnya kepade seorang sepupu nyer yang lagi muda dari dia walaupon lagi muda.. sepupunya itu dah tua.. layak dipanggil orang tua..

Orang tua itu pon memikirkan startegi camner nak baikkan adik beradik yang bergaduh tu..Puas dipikirnya.. kengkadang dia dok sendirinya mencari ilham. Mungkin kerana niatnya baik dan ikhlas, dia mendapat satu ilham. Lantas dia pergi melawat sepupunya yang masih lagi menyimpan perasaan marah dan membara sehangat api..Banyak cerita yang dibualkan oleh orang tua itu ngan sepupunya...Cerita-cerita lame, mase memuda dulu..Dorang gelak-gelak.. minum kopi..Dan bile orang tua tu tengok sepupunya itu senang hati dia mula menipu.. Dia buat muka sedih.. sepupunya pelik dan bertanya..

Sepupu : 'Eh ko nih pesal lak? Lain macam lak aku tengok, Ko tak suke ke datang umah aku nih?

Orang tua :' Eh bukan pasal tu bang, tapi aku teringat mimpi aku 2 3 hari lepas'

Sepupu:' OOOO, ingat pesal ape, ala mimpi kan mainan tidur jerk'

Orang tua :' Aku tau bang, tapi mimpi nih pelik sangat.. tak pernah aku mimpi camnih'.

Sepupu:' Pelik? Pelik camner? Cube ko cite kat aku.'

Orang tua :'Camni bang, aku mimpi nampak mak dan bapak abang jumpe aku dengan muke yang sedih dan dorang menangis'

Sepupu :' ish.. yer ker? '

Dia pon termenung dengan dahi yang berkerut..

Sepupu :' Ko rase ape maknenya mimpi ko tu?'

Orang tua :' Aku rase satu jerk bang, mak dan bapak abang sedih tengok anak-anak dia bergaduh adik beradik.'

Sepupu :'Ishh....yer ker?'

Sepupu orang tua itu termenung, muka nyer berubah, ade terbayang sedikit kekesalan, kesedihan.Disebabkan cerita mimpi itu telah memotong keseronokan perbualan pade hari itu orang tua itu lantas meminta diri untuk pulang ke rumah..


Tidak lame kemudian, orang tua tu mendapat cerita, sepupunya telah berbaik, berpelukan-pelukan, menangis, meminta maaf antara satu same lain.Kesinambungan hubungan baik adik beradik itu telah disambut dengan gembira dan air mata oleh isteri-isteri dan anak-anak memasing.


Kisah nih terjadik kepade bapak aku, Aku hanya tersenyum.. Ligat gak otak bapak aku.Dan apabila aku bertanya adekah pakcik sedare aku tau penipuan itu. Bapak aku gelak... dia cakap dorang tak tau. Bapak aku menipu untuk untuk memulihkan hubungan adik beradik yang dah bertahun bergaduh...Dan skang sepupu-sepupu bapak aku tu dah leh dok semeja sambil minum kopi 434 dan makan pisang goreng cecah ngan sambal kicap..

4 comments:

~eira~ said...

tahniah...

satu usaha yg murni...

blh x mama mintak tlg bapak muor?

hehehe...

Uncle G said...

nie la kot dikatakan bohong sunat

blackpurple @ jowopinter said...

Alhamdulilah. Keligatan otak bapak engko dah diturunkan kat engko juga Muor...

muor76 said...

~eira~
nak mintak tolong ape tu?

uncle g
yer ler kot.. cume bohong n sunat tu bende yg berlainan jer ler.. heheheheh

blackpurple@jowopinter
sikit jer kot.. aku tak sepower bapak aku..