Wednesday, July 9, 2008

Korang Nak Caye Ke?

Korang nak caye ker orang camnih...

Situasi pertama,,
satu soalan yg same diberikan kepade seseorang tetapi pade hari berlainan.

Soalan nyer.. 'Ko kenal awek tu?'
Jawapan orang tu
'Eh! tak kenal LAH. Tak pernah jumpe pon. Tak pernah dengor name pon. Tak pernah pon wujud dalam alam persekitaran aku yang indah ini.'

Hari lain pade minggu lain
Ditanya lagik
'Ko kenal awek tu?'
Jawapan orang tu
'OOO awek tu.. dia ade datang umah makcik aku nak pinjam duit dia nak sambung belajo tapi takde duit sian awek tu'


Hari lain pade minggu lain
Ditanya lagik
'Ko kenal awek tu?'
Jawapan orang tu
'Oh aritu dia ade datang jumpe aku, dia mintak tolong kat aku, pakwe dia pukul dia. Ape lagik aku pon tolong LAH'

Begitu ler jawapan yg berbelit belit dari beliau mengenai seorang awek itu.. Adekah beliau seekor biawak yang mempunyai lidah yang bercabang?
-soalan ini dan jawapan ini boleh disesuaikan dengan ape jua keadaan-

Situasi kedua
Seorang peniaga dikatakan akan menaikkan rege barang..
lalu soalan 'Ko nak naikkan rege barang ker?' ditanya

'Ko nak naikkan rege barang ke?'
Jawapan pertama
'Eh mane ade... ko jgn dengor kabor angin.. tak betul tu.. fitnah semate-mate...'

Hari lain pade minggu yang lain
'Ko nak naikkan rege barang ke?'
Jawapan kedua
'Eh.. kan aku dah cakap sebelum nih aku takkan naikkan rege barang.. ni mesti orang kampung yang benci kat aku tuduh aku camtu.. pengor betul ler..'

Hari lain pade minggu yang lain
'Ko nak naikkan rege barang ke?'
Jawapan ketige
'Takde..ko caye ler cakap aku.. tahun depan baru aku naikkan rege barang.. saper lagi nak caye kalo bukan ko'

Dan akhirnya 2 3 hari selepas dia memberikan jawapan ketige.. dia telah menaikkan rege barang. Begitu ler penipuan yg dilakukan oleh peniaga yg kuat membelit.. kuat menipu, kuat putar alam dan bermacam macam kuat lagik.. tp tak tau ler kalo peniaga tu kuat tenage batin
-situasi ini jugak leh disesuaikan dengan keadaan atau peristiwa tertentu-

Bile dilihat dari kedua dua situasi.. orang yang bertanya itu tentu akan berjaga-jaga dengan orang yang kene tanya..selepas ditipu. Tapi terdapat jugak orang yang suke mengampu, membodek, mengipas, mengharapkan sesuatu, mempunyai kepentingan,ingin memenuhkan perut sendiri serta anak dan bini, generasi kain pelikat, generasi beras sekampit,generasi otak tertutup, generasi main anggok jerk, generasi tak tau IT dll masih percaye kepade kata-kate orang-orang yang menipu demi kepentingan diri sendiri anak bini dan kroni

Renung(bukan renung mate salmankhan yerk!) dan pikir kan ler..(bukan pikir nak menipu yerk!)

No comments: